اخبار ویژهسیاسی و اجتماعی

کانون های مساجد گسترده ترین شبکه فرهنگی هستند

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، امراله حسنی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در همایش آموزشی مدیران کانون های تخصصی خواهران در زنجان با اشاره به آیه ۳۶ سوره نور”فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ: خانه‌هایی که خدا رخصت داده که آنجا رفعت یابد و در آنها ذکر او شود و صبح و شام تسبیح و تنزیه ذات پاک او کنند، گفت: خداوند در این آیه فرمودند نورالهی در خانه هایی است که همواره صبح و شام او را تسبیح می گوید و زمانی که یکی از صحابه در شان نزول این ایه از پیامبر سوال کرد، ایشان فرموند: مراد از بیوت، خانه انبیا و حکما و امامان معصوم است.
وی ادامه داد: همچنین خداوند در آیه ۳۷ این سوره “رِجَالٌ لَا تُلْهِیهِمْ تِجَارَهٌ وَلَا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاهِ وَإِیتَاءِ الزَّکَاهِ ۙ یَخَافُونَ یَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ
می فرمایند: پاکمردانی که هیچ کسب و تجارت آنان را از یاد خدا و به پا داشتن نماز و دادن زکات غافل نگرداند و از روزی که دل و دیده‌ها در آن روز حیران و مضطرب است ترسان و هراسانند.
حسنی با اشاره به بیانات امام راحل که فرمودند: از دامن زن، مرد به معراج می رود، افزود: این موضوع نشان دهنده اهمیت نقش زن در تربیت نسل متعدد است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه راه اندازی کانون تخصصی بانوان اقدامی در راستای این سیاست است، گفت: غرب در مقابل تمدن اسلام ایستاده و بر ضربه زدن به این تمدن، خانواده را هدف قرار داده است.
حسنی به دیدار ورزشکاران با مقام معظم رهبری و تقدیرشان از ورزشکار زنی که با حجاب و به همراه فرزند تجلیل شد اشاره کرد و گفت: سیاست کاهش جمعیت، تئوری غرب است و دیکتارتور هایی همچون هیتلر به نام از حذف انسان های بی مصرف از زندگی به اجرا درآمد.
وی به وظیفه همگان در جهت تقویت بنیان خانواده اشاره کرد و گفت: کانون های مساجد گسترده ترین شبکه فرهنگی هستند و تاسیس کانون های تخصصی خواهران اقدامی ارزشمند در راستای تقویت جایگاه زن و خانواده است.
به گفته حسنی، در برش فرهنگی نقشه مهندسی فرهنگی پنج مساله فرهنگی استان احصا شد که تضعیف بنیان خانواده و کاهش جمعیت یک مورد از این مسائل بود که برای حل آن اقدام ملی و استانی پیش بینی شده است.
حسنی با یادآوری اینکه برای اجرای سند نقشه فرهنگی بودجه ای نیز پیش بینی شده است، افزود: پنج اقدام با ۲۵ برنامه برای مساله کاهش جمعیت و نقش خانواده مشخص شده است.
به گفته وی، نقش شما بانوان به عنوان سفیران فرهنگی کانون های مساجد بسیار ارزشمند است و برآیند
فعالیت های فرهنگی هریک از ما، فرهنگ جامعه را تشکیل می دهد.
تاسیس کانون های تخصصی بانوان در تحولات مهم جامعه بالاخص در حوزه بانون اثرگذار خواهد بود.

فائزه موسوی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان نیز در سخنانی اظهار کرد: تاسیس کانون های تخصصی خواهران در استات اقدام ارزشمندی بود که به سرانجام رسید.
وی با یادآوری اینکه تاسیس کانون های تخصصی خواهران می تواند در پیشبرد مسائل اجتماعی و فرهنگی بالاخص در حوزه امور بانوان در استان موثر باشد، گفت: تاسیس ۲۱ کانون خواهران در استان زنجان اقدام مبارکی است که امیدواریم شاهد افزایش کمی و کیفی کانون های تخصصی خواهران در استان باشیم.
وی با تاکید بر اینکه برای اثرگذاری بیشتر کارهای تشکیلاتی باید برنامه ریزی منظم داشت، اضافه کرد: برنامه های کانون را براساس برنامه پیش ببرید تا رویکردها و اهداف ایجاد چنین مراکزی به ثمر برسد.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان تصریح کرد: تاسیس کانون های تخصصی خواهران اتفاق مبارکی است که در تحولات مهم جامعه بالاخص در حوزه بانوان اثرگذار خواهد بود.
کنشگری خواهران مسجدی در شبکه سازی فرهنگی اثرگذار خواهد بود
محسن اسلامی، مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان زنجان نیز در سخنانی اظهار کرد: زن در اسلام از جایگاه والایی برخوردار است ولی به جهت برخی کوتاهی ها نتوانستیم ارزش واقعی زن را در جامعه معرفی و از ظریفت بانوان استفاده کنیم.
وی با یادآوری اینکه یک خلا در کانون های مساجد احساس می شد، ادامه داد: به همین منظور ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور لازم دید تا کانون هایی با مدیریت بانوان در مساجد تاسیس کند.
به گفته اسلامی، قرار است کار تشکیلات ویژه ای با محوریت بانوان در کانون های تخصصی خواهران آغاز شود، اظهار داشت: با همکاری یکدیگر در کانون های تخصصی کارهای شایسته در حوزه بانوان انجان دهیم.
وی با یادآوری اینکه جایگاه زن در اسلام و احادیث برکسی پوشیده نیست، گفت: مقام معظم رهبری در دیدار با ورزشکاران فرمودند افتخار می کنیم که بانوان ما با حجاب در صحنه های ورزشی حاضر می شود.
اسلامی با اشاره به اینکه در اسناد بالادستی از جمله نقشه مهندسی فرهنگی، سیاست های کلی نظام و خانواده به موضوع بانوان و جایگاه ان اشاره شده است، گفت: هویت بخشی به کانون های مساجد در سنوات اخیر را شاهد هستیم و در شورای فرهنگ عمومی بر ظرفیت کانون های مساجد تاکید شده است، ادامه داد: تاسیس کانون های تخصصی خواهران گامی به سمت آغاز یک کار تشکیلاتی است.
مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان زنجان با اشاره به اینکه دشمن فعالیت های گسترده در فضای مجازی اغاز کرده است، گفت: ما نیز باید با قدرت در این فضا فعالیت کنیم و سامانه بچه های مساجد این بستر را فراهم کرده است.
به گفته وی، در نقشه مهندسی فرهنگی برش استانی نیز به جایگاه زن تاکید و برای حقوق زن اقداماتی پیش بینی شده است.
اسلامی با اشاره به اینکه ترویح گفتمان کانون های خواهران در دستور کار ما قرار دارد، گفت: به فرموده رهبری در هر میدانی که بانوان مسئولانه وارد شوند پیشرفت در آن میدان چند برابر خواهد شد.
وی اضافه کرد: به منظور شناسایی ظرفیت محله کانون و ارتباط با اهالی مسجد، بایستی کار تشکیلاتی خواهران را تبدیل به یک گفتمان کنیم.
وی با یادآوری اینکه در اندیشه اسلامی از زن به عنوان موجودی مقدس دارای توان رشد بالا و مخالف با نگاه ابزاری یاد می شود، گفت: امروز شاهد طیف گسترده بانوان با درجه علمی بالا هستیم و این موضوع با انتقاد گروهی مبنی بر عدم ازادی زنان مغایرت دارد.
اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه بیش از ۱۴ هزارو ۸۰۰ نفر عضو سامانه بچه های مسجد است که ۴ هزار نفر را خواهران تشکیل می دهد، گفت: بعد از ایام فاطمیه دوره آموزشی دو روزه زوج های جوان را با حضور ۲۰ زوج اجرا خواهیم کرد.
به گفته مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان زنجان، در بحث هویت بخشی در نقشه مهندسی فرهنگی برش استانی، کانون های مساجد به عنوان دستگاه مجری و همکار معرفی شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا