اخبار ویژهپزشکی و سلامت

بیش از ۸۳ درصد مردم‌استان  دز اول را دریافت کردند

بیش از ۸۳ درصد مردم‌استان  دز اول را دریافت کردند

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در نشست مجازی با خبرنگاران با بیان اینکه زنجان با برنامه‌ریزی مناسب، همکاری و اقبال مردم جزو استان هایی است که بیشترین تزریق واکسن در کشور را داشته  است؛ اعلام کرد: تعداد واکسنهای تزریق شده تا روز گذشته در استان یک میلیون و ۵۹ هزار و ۸۹۳ دز بود و به بیش از یک میلیون دز رسیده است.

دکتر پرویز قزلباش رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان درپاسخ به سوالی در مورد تزریق دز سوم واکسن کووید -۱۹ بیان کرد:  دز سوم واکسن برای دو گروه کادر بهداشت و درمان و افراد دارای بیماری زمینه ای و پرخطر تزریق خواهد شد که برای کادر بهداشت و درمان از  ۱۰ روز پیش آغاز شده و برای بیماران پرخطر نیزانجام خواهد شد.

وی تعداد واکسنهای تزریق شده تا روز گذشته در استان را یک میلیون و ۵۹ هزار و ۸۹۳ دز اعلام و افزود: استان زنجان  با برنامه‌ریزی مناسب، همکاری و اقبال مردم جزو استان هایی است که بیشترین تزریق را داشته  است و بیش از یک میلیون دز واکسن تا کنون در استان تزریق شده است .

وی افزود:  بیش از ۸۳ درصد مردم‌استان  دز اول را دریافت کردند و حدوداً ۵۰ درصد نیز هر دو دوز واکسن را دریافت کردند.

این مقام مسئول تزریق واکسن کووید -۱۹ برای افراد بالای ۶۰ سال بیش از ۹۱ درصد عنوان کرد و گفت:  افراد بالای ۱۸ سال ۴۷ درصد  و بالای ۱۲ سال نیز ۴۳ درصد هر دو دز را در استان دریافت کردند.

وی با تاکید به  اینکه واکسیناسیون، میزان ابتلا، بستری و مرگ را کاهش می دهد ولی  هیچ وقت نمی تواند این سه عامل را به صفر برساند.و رعایت پروتکل ها در کنار واکسیناسیون امر مهمی است افزود: همه واکسن ها در ابتلا، بستری و مرگ موثر عمل می‌کنند و برای سیستم بهداشت و درمان مهم است که با یکی از واکسن‌ها، واکسیناسیون انجام شود، تزریق واکسن قطع نظر از نوع واکسن اصل اساسی است.

دکتر قزلباش  بیشترین نوع  واکسن موجود در کشور را سینوفارم‌ عنوان و در پاسخ به سوالی در مورد عادی سازی در برخی کشور ها اظهار کرد :  عادی‌سازی در هیچ کشوری وجود ندارد، همه کشورها حتی کشورهایی که میزان واکسیناسیون قابل قبولی دارند به سمت عادی‌سازی نرفتند فقط تحت شرایط خاصی برخی محدودیت برداشته شده است.

مقام ارشد دانشگاه برداشتن  محدودیت بدون مطالعه  و با عجله را کار خطرناکی دانست و گفت:  باید با برنامه ریزی دقیق و علمی و حساب شده محدودیت‌ها برداشته شود.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در آبان‌ماه و به ویژه نیمه دوم آبان با احتمال بالا درگیر موج ششم شویم افزود: ولی این موج چه عمقی خواهد داشت و چه مدت طول خواهد کشید مشخص نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان فاکتورهای عبور از موج ششم را  واکسیناسیون بالای ۸۵ درصد در کشور و علیرغم واکسیناسیون  رعایت پروتکل ها به شکل‌های مختلف و ضرورت اعمال محدودیت ها  برشمرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا