یادداشت و مقالات

 آمبولانس ۱۱۵ تاکسی تلفنی نیست!

آمبولانس ۱۱۵ تاکسی تلفنی نیست!

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، ساعت از ۱۰ گذشته است. بچه های ۱۱۵ خسته از یک روز کاری سخت در حال استراحت هستند که از مرکز یک ماموریت جدید اعلام می شود. آمبولانس اعزام می شود و چند دقیقه بعد به مقصد اعلام شده می رسند. بیمار که یک مرد شصت ساله است و چند روزی از درد در ناحیه شکم رنج می برد و کمی بی حال است، از تاخیر پرسنل شاکی است! زن د رحالی که سبد مسافرتی ، فلاسک چای، دستمال کاغذی، ملحفه، تعدادی میوه و دو استکان را آماده کرده است، سوار آمبولانس می شود. ظاهراً حفظ کردن تلفن ۱۱۵ اورژانس از حفظ کردن تلفن آژانس ها آسان تر است.

بر اساس پروتکل های درمانی، وظیفه اورژانس پیش بیمارستانی رسیدگی به موارد فوریتهای پزشکی و ارائه خدمات به مصدومین و بیماران اور‍ژانسی می باشد. در واقع کار این مجموعه از صحنه حادثه آغاز شده و در مرکز درمانی به پایان می رسد.

اما به چه مواردی فوریتهای پزشکی گفته می شود؟
بیماریها و حوادث اورژانس به مواردی اطلاق می گردند که در صورت عدم ارائه به موقع اقدامات امدادی – درمانی ، منجر به صدمات عضوی و یا جانی و نیز مشکلات روانی بیمار میشود.
مثالهایی از موارد اورژانس که در زمره وظایف اورژانس ۱۱۵ هستند عبارتند از اورژانس های قلبی، اورژانسهای محیطی و شغلی، اورژانس های اعصاب، اورژانسهای زنان و زایمان، اورژانس های گوارشی، اورژانس های تنفسی ، اورژانس های دستگاه اسکلتی و …

در واقع وظیفه اورژانس ۱۱۵ رساندن بیمارانی به بیمارستان است که اولاً جان آنها در خطر باشد و زمان برای نجات آنها حیاتی است و یا اینکه انتقال بیمار توسط اطرافیان باعث خطرات دیگر نظیر قطع نخاع و فوت نوزاد و عوارض جبران ناپذیر گردد.
اما متاسفانه ای عده ای اورژانس ۱۱۵ را با آژانس مسافرتی و تاکسی تلفنی اشتباه گرفته اند و گاهی اوقات شاهد انتقال دسته جمعی یک خانواده با آمبولانس به مراکز درمانی هستیم که همگی از دچار بی حالی یا تهوع و … هستند.
این رویداد که آن را ناشی خود خواهی یا ضعف در آموزش و معرفی وظایف اورژانس ۱۱۵ و یا هر چیز دیگری بدانیم ممکن است روزی باعث به خطر افتادن جان عزیزان شود. خدمات اجتماعی با خدمات شخصی تفاوت دارند. زندگی اجتماعی را بیاموزیم.

به قلم وحید حاج سعیدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا