اخبار ویژهعلم و فناوری

دانشگاه‌ها یکی از مهمترین عامل توسعه صنعت و محیط کسب و کار هستند

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، مراسم افتتاحیه هشتمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه به میزبانی اتاق بازرگانی زنجان عصر امروز چهارشنبه ۱۶ اسفندماه با حضور میهمانان کشوری و استانی در سالن همایش‌های مهرانه برگزار شد.
صمد یوسفی اصل رئیس اتاق بازرگانی زنجان در این جلسه با بیان اینکه در تحقیق واحد توسعه بانک جهانی در رابطه با کشورهای دارای توسعه اقتصادی، نقش دانشگاه را به عنوان یکی از مهم ترین عوامل توسعه برشمردند، تصریح کرد: دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه با تقویت ارتباط با صنعت منجر به حل بسیاری از مشکلات شوند.
وی با اشاره به این‌که امکان خرید و دسترسی به تجهیزات با وجود تحریم‌ها و مشکلات فراهم است، اظهار کرد: دانشگاه‌ها می‌توانند در حوزه مدیریت نقش کمکی و کلیدی موثری داشته باشند و ورود این قشر از جامعه به این  مباحث و عرصه‌ها موجب بهبود محیط کسب و کار در استان زنجان شده است.
در ادامه این جلسه حسین میرمحمد صادقی رییس موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه هشتمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه در زنجان با رویکرد توسعه متوازن و پایدار برگزار می‌شود، اظهار کرد: کشور ما امروز نیاز به توسعه متوازن و پایدار دارد و در همین راستا این همایش به این اسم نامگذاری شده است.
وی با بیان اینکه با وجود اینکه سابقه صنعت و دانشگاه هر دو در حدود ۷۰ سال در ایران است، تصریح کرد: اما این دو در طی این سال‌ها رابطه معناداری با یکدیگر نداشته و اگر بخواهیم دانشگاه نسل سوم و چهارم دست پیدا کنیم باید تعامل این دو بخش را تقویت کنیم.
میرمحمد صادقی با بیان اینکه برای تقویت تعامل صنعت و دانشگاه و تقویت آن نیاز به آینده پژوهی داریم، گفت: چون ما امروز هر آنچه انجام دهیم از آن آینده خواهد بود و این مهم است تا در همایش سال آینده اثرات عملی آن را در استان فرهنگی زنجان شاهد باشیم.
محمدرضا بهرامن نایب رییس اتاق بازرگانی ایران نیز در این همایش با تاکید بر اینکه نقش منابع انسانی از دغدغه‌های جوامع تولیدی است، اظهار کرد: موضوع آموزش اولیه در هر بخش و پست کلیدی اثرات بسیار مطلوبی در پی خواهد داشت.
وی با بیان اینکه هوش مصنوعی به سرعت در حال حرکت و توسعه است، گفت: ما در کشور مجبور به حرکت هستیم تا نقش خود را برای مردم و کشور به درستی اجرا کنیم.
نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه کشور ما امروز نیاز به توسعه اقتصادی دارد، ابراز کرد:باید روبه جلو حرکت کنیم و به معنای واقعی کلمه کشور را به رشد پیش‌بینی شده در برنامه هفتم توسعه اقتصادی برسانیم.
محمد نهاوندیان معاون سابق رییس جمهور ایران نیز در این جلسه با اشاره به نقش اتاق بازرگانی در تعامل و ارتباط موثر بین صنعت و دانشگاه، گفت: برگزاری این قبیل همایش‌ها جای تقدیر دارد.
وی با تاکید بر اینکه توسعه متوازن و پایدار از اهمیت بسیار بالایی برخودار است بر نقش اتاق‌های بازرگانی در این بخش تاکید کرد.
مصطفی طاهری نماینده زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی ایران در حوزه صنعت و معدن ظرفیت بالایی در بخش پژوهش دارد، اظهار کرد: نیروی کار ماهر یک نیازی است که باید به آن توجه شود و می‌توان بر روی تکنسین‌های ماهر توجه جدی داشت.
وی با اشاره به اینکه ارتباط بین دانشگاه و صنعت طی سال‌های گذشته در حد شعار بوده است، گفت: بخشی از این موضوع به آیین‌نامه های دانشگاه مرتبط است.
پروفسور یوسف ثبوتی چهره ماندگار علمی و بنیانگذار دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه رشد تکنولوژی با سرعت بسیار بالایی در حال حرکت است، ابراز کرد: در همین مدت کم اخیر هوش مصنوعی در دنیا کارهایی کرده است که در دنیا در حال پیشرفت و توسعه است.
محسن افشارچی استاندار زنجان در این جلسه با بیان اینکه بهره‌وری مشکل اساسی اکثر حوزه‌ها می‌باشد، تصریح کرد: در نامه به رییس جمهور خواهان اختیارات به استان‌ها جهت رفع مشکلات و حرکت توسعه‌ای شده‌ایم.
وی با بیان اینکه اعتماد به استان‌ها موجب کارآمدی خواهد شد، تصریح کرد: قوانین دست و پاگیری وجود دارد که باید حذف شود.
استاندار زنجان با بیان اینکه قانون جهش دانش‌بنیان قانون بسیار خوبی است که باید به آن توجه شود، ابراز کرد: اتاق بازرگانی به این قانون باید توجه ویژه داشته باشد و از آن برای توسعه استفاده نماید.
محمدمهدی تهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه شاهد تغییر نسلی در همه بخش‌ها از جمله دانش و تجارت هستیم که همگی نو شده است، اظهار کرد: باید در راستای نزدیکی بین صنعت و دانشگاه حرکت شود چرا که مدل‌های گذشته پاسخگو نیست.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد پویا می‌طلبد که به نوآوری توجه شود، تصریح کرد: دانشگاه می‌تواند نقش موثری در توسعه مهارت‌های جدید و صنایع فناورانه ایفا نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا