اقتصاد

عرضه مستقیم کالا به مصرف‌کنندگان از سیاست‌های دولت می باشد

عرضه مستقیم کالا به مصرف‌کنندگان از سیاست‌های دولت می باشد

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه جشنواره شفافیت کالا طرح بسیار مطلوبی برای پیشگیری از تاثیرگذاری دلال‌ها در بازار محسوب می‌شود، گفت: این طرح با هدف درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها است، چرا که قیمت واقعی کالاهای تولید شده به اضافه ۹ درصد ارزش افزوده، بر روی کالاهای تولید شده درج و به بازار عرضه می‌شود
مهندس ناصر فغفوری عرضه مستقیم کالا به مصرف‌کنندگان را یکی از سیاست‌های دولت اعلام و اظهار کرد: این سیاست در مورد کالاهای پرمصرف در ایام عید مد نظر است از این نظر استان زنجان برگزاری نمایشگاه پوشاک و کفش که نسبت به استان‌های دیگر قیمت بالاتری دارند را در دستور کار قرار داده است.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان زنجان به برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم پوشاک و کفش طی دو هفته گذشته اشاره و تصریح کرد: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد با توجه به تفاوت قیمت بین نمایشگاه و بازار استقبال از نمایشگاه قابل توجه بوده است.

وی با بیان اینکه برخلاف باور موجود که زنجان را دارای واحدهای تولید پوشاک می‌دانند، این استان در تولید مواد اولیه این صنعت واحدهای متعدد دارد، ابراز امیدواری کرد، با راه‌اندازی واحدهایی در این حوزه بتوان نسبت به تولید نیاز استان در این حوزه اقدام کرد، چرا که در حال حاضر ۷۰ تا ۸۰ درصد نیاز استان به پوشاک از تهران و مقدار کمی هم از تبریز تامین می‌شود.

فغفوری ادامه داد: ۹۰ درصد از شرکت کنندگان در نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در نمایشگاه پوشاک و کفش در ۲ هفته پیش از تولید‌کنندگان بومی بودند و به دلیل تفاوت قیمت موجود در نمایشگاه و بازار استقبال از این اقلام هم بالا بود و شرکت کنندگان در نمایشگاه هم از حضور در نمایشگاه راضی بودند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر برگزاری نمایشگاه بر بازار گفت: همانطور که از اسم آن بر می‌آید نمایشگاه به معنی تامین نیاز روز است بار روانی آن هم می‌تواند در تنظیم بازار موثر باشد که درصد تاثیر آن بین ۱۵ تا ۲۰ درصد برآورد شده است ولی در نهایت به عنوان تنظیم بازار از آن استفاده می‌شود.

اغلب کالاهای عرضه شده به نام کالای خارجی تولید داخل هستند

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان زنجان با تاکید بر اینکه برندهای خارجی در نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا به هیچ وجه ارائه نمی‌شوند، افزود: در حالت کلی کالای قاچاق در حوزه پوشاک در سطح بازار هم عرضه نمی‌شود، چرا که عرضه کنندگان آن می دانند که بازرسان بازار را از این لحاظ رصد می‌کنند ولی در مجموع می‌توان گفت که حتی کالاهای قاچاق عرضه شده در مزون‌های خانگی هم اغلب ایرانی هستند، ضمن اینکه قرارگاه شهید امانی هم به طور همزمان همکاری‌هایی را برای بازرسی و رصد امور در این حوزه انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه جشنواره شفافیت کالا طرح بسیار مطلوبی برای پیشگیری از تاثیرگذاری دلال‌ها در بازار محسوب می‌شود، ادامه داد: این طرح با هدف درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها است، چرا که قیمت واقعی کالاهای تولید شده به اضافه ۹ درصد ارزش افزوده، بر روی کالاهای تولید شده درج و به بازار عرضه می‌شود و حداکثر سود پیش‌بینی شده برای فروشنده ۳۰ درصد است.

فغفوری به تخفیف‌های ۵۰ درصدی در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای اشاره و تصریح کرد: طرح شفافیت کالا مانع بروز چنین اقداماتی خواهد شد چرا که این طرح برای حدود ۵ هزار کالا اجرا خواهد شد تا مصرف کننده حاشیه سود فروشنده را که بین ۲۲ تا ۲۷ درصد شناور است را متوجه شده و قیمت کالای مصرفی خود را درست پرداخت کند چراکه فاکتورهای تنظیم شده بر اساس قیمت تولید بعلاوه ۹ درصد ارزش افزوده خواهد بود.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه با اجرای طرح شفافیت کالا بسیاری از کالاها به ثبات قیمت رسیده و بخشی از کالاها هم بین ۴ تا ۱۵ در و حتی ۲۰ درصد کاهش قیمت داشته است، ادامه داد: جشنواره فروش شفاف، شفاف سازی قیمت کالاها و نه کاهش قیمت‌ها است.

وی افزود: تولیدکنندگان، قیمت مصرف کننده را هم برای برخی از کالاها به دلیل کم سن بودن جامعه هدف درج می‌کنند.

فغفوری ادامه داد: در اجرای جشنواره شفافیت کالا، فروشنده ملزم به درج قیمت تولید کالا در مکانی که قابل رویت برای مصرف کننده هست، است و اجرای این طرح به تدریج برای همه کالاهای مشمول اجرا خواهد شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا