اقتصاد

  ساخت ۳۰ مدرسه در پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان زنجان طی سه سال آینده 

ساخت ۳۰ مدرسه در پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان زنجان طی سه سال آینده

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، مسعود بیات منش  پروژه اصلی دولت را مسکن اعلام کرد و گفت: مسکن یک کار بین بخشی است و دبیر خانه شورای مسکن، وزارت راه و شهرسازی است و کارهای ساخت و ساز، تامین زمین، تهیه طرح‌ها و انتخاب پیمانکاران، ثبت نام مردم و پرداخت تسهیلات توسط وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شود ولی باید دستگاه‌های خدمات رسان و سایر ارگان‌ها هم کمک کار راه و شهرسازی باشند.

وی با بیان اینکه شورای عالی مسکن در سطح کشور برگزار می‌شود، اظهار کرد: رئیس جمهور، رئیس شورای عالی مسکن است و در استان‌ها هم شورای مسکن به ریاست استاندار و دبیری اداره راه و شهرسازی استان‌ها برگزار می‌شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه چالش مهم راه و شهر سازی در تامین زیر ساخت‌ها است، ابراز داشت: شورای شهر، شهرداری زنجان در گذشته و حال و نظام مهندسی همکاری خوبی با راه و شهرسازی در خصوص صدور پروانه ساختمانی دارند و بدون اینکه پروانه اخذ شود مراحل را با دستور نقشه موقت کار خود را آغاز می‌کنیم و گفتنی است بروکراسی اداری در صدور پروانه هم داریم و سه ماه نیاز است تا پروانه ساختمانی صادر شود که زمان بر است و وقت زیادی را تلف می‌کند ولی در این خصوص شهرداری زنجان مساعدت خوبی دارد.

بیات منش چالش جدی راه و شهرسازی را در تامین زیرساختها اعلام کرد و افزود: قانون، تکلیف تامین زیر ساختها را مشخص کرده و ما منتظر نمی‌مانیم و خودمان به دنبال تامین زیر ساختها هستیم.

وی با بیان اینکه سهم استان زنجان از محل ساخت ۴ میلیون مسکن در طرح نهضت ملی مسکن، تعداد ۷۱ هزار واحد مسکونی است، گفت: ۱.۳ درصد جمعیت کشور در این استان قرار دارد و این تعداد واحد مسکونی طی مدت چهار سال ساخته خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، با بیان اینکه این تعداد واحد مسکونی در قالب بخش شهری، روستایی، بخش خصوصی و تعاونی‌ها در استان زنجان ساخته خواهد شد، افزود: از ۷۱ هزار واحد مسکونی نیز ۲۰ هزار واحد مسکونی سهم بخش روستایی است و ۵۱ هزار واحد شهری هم در ۲۱ شهر استان احداث خواهد شد و به نسبت جمعیت و تقاضا در شهرهای استان ساخته می‌شود.

بیات منش متذکر شد: در این میان ۱۲ هزار واحد مسکونی از ۵۱ هزار واحد هم سهم بخش خصوصی است و درخواست ثبت نام داده شده و تسهیلات پرداخت می‌شود که بخش خصوصی هم هر سال ۳ هزار واحد احداث می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ۳۸ هزار واحد مسکونی می‌ماند که سالی ۹ هزار و ۸۰۰ واحد با تامین زمین ساخته می‌شود، ابراز داشت: تاکنون ساخت ۱۶ هزار واحد از این تعداد از سال گذشته شروع شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، با بیان اینکه شهرستان زنجان بیشترین تقاضا در طرح نهضت ملی مسکن را دارد، افزود: سهم شهرستان زنجان ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد است که زمین ۵ هزار واحد آماده است و با حضور وزیر راه و شهرسازی در استان زنجان آغاز عملیات اجرایی ۲۱ هزار واحد در استان کلنگ زنی شد که ۱۶ هزار واحد توسط پیمانکار ساخته می‌شود و برای ۵ هزار واحد منتظر واریز رقم توسط ثبت نامی‌های جدید ه ستیم تا به پروژه‌ها وصل شوند.

بیات منش با بیان اینکه ساخت مسکن دو سال طول می‌کشد و پروژه‌ها به صورت انبوه سازی هستند، گفت: زنجان جزو اولین استان‌هایی است که تکلیف قانونی ۴ میلیون را شروع کرده است و تا تبدیل شدن به کلان شهر و توسعه شهر زنجان، جا داریم.

وی با بیان اینکه پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن در دو سایت، در شرق زنجان کوی زنگان به وسعت ۸۵ هکتار و غرب زنجان کوی زیتون هم ۱۳۰ هکتار ساخته می‌شود، بیان داشت: در داخل محدوده شهرها جانمایی مسکن انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، متذکر شد: همچنین واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در مناطق مختلف شهر زنجان که زمین خالی وجود داشت ساخته می‌شود.

بیات منش با اعلام اینکه ۴۰ درصد از واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در شرق شهر زنجان و ۶۰ درصد هم در غرب ساخته می‌شود؛ بیان داشت: غرب زنجان باید توسعه خوبی داشته باشد که در همین راستا در کنار ساخت واحدهای مسکونی، عملیات آماده سازی، زیر ساخت‌های آب رسانی، گاز رسانی، برق را هم انجام می‌دهیم.
وی همچنین از ساخت مدرسه در این شهرک‌ها خبر داد و افزود: این مدارس از منابع داخلی خود وزارت راه و شهرسازی ساخته می‌شود و برای سه سال آینده ۳۰ مدرسه در استان زنجان ساخته می‌شود که ساخت ۷ مدرسه شروع و پیمانکار نیز مشخص شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، با بیان اینکه راه و شهرسازی به اندازه اداره نوسازی و تجهیز مدارس استان، مدرسه احداث خواهد کرد، افزود: از دولت پول نمی‌گیریم و به زمین ارزش افزوده می‌دهیم و قانون اجازه داده تا با فروش زمین و ساخت واحدهای تجاری منابع لازم برای ساخت مدارس را فراهم می‌کنیم.

بیات منش پیشرفت فیزیکی پروژه‌های مسکن از بعد ساختمانی را بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصد اعلام کرد و افزود: از ابتدای سال‌جاری ساخت ساختمان‌ها شروع شده و از اواخر سال آینده به مرور واحدهای مسکونی به متقاضیان واگذار می‌شود.

وی یاد آور شد: از سال گذشته تا الان ۱۲۰ درصد تورم داشتیم و برآورد می‌شود که ساخت مسکن با مبلغ بیش از ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان تمام شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، افزود: زنجان جزو اولین استان‌هایی است که تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی را دریافت کرده است چرا که این استان در اجرای پروژه‌های مسکن جلوتر بوده است.

بیات منش تصریح کرد: شورای مسکن در شهرستانها هم با ریاست فرمانداران تشکیل می‌شود و پیگیر تامین زمین و بررسی مشکلات حوزه مسکن می‌باشند.

وی با بیان اینکه توسعه، با همدلی؛ همکاری و وفاق محقق می‌شود، گفت: باید تمام دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌های مختلف، با همدلی و هم افزایی برای خانه دار شدن مردم همکاری کنند و امروز که در برهه نامساعد اقتصادی قرار داریم همدلی، بهترین مولفه برای پیشبرد برنامه‌ها است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا