فرهنگ و هنر

برگزاری آئین درختکاری در محوطه میراث جهانی گنبد سلطانیه 

برگزاری آئین درختکاری در محوطه میراث جهانی گنبد سلطانیه

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان،، حسین عیدانی گفت: بر اساس تقویم اجرایی آیین‌های پیشواز نوروز ۱۴۰۱ و هم‌زمان با سراسر کشور آئین درختکاری در محوطه میراث جهانی گنبد برگزار شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه افزود: در این مراسم ۱۰ اصله نهال مثمر در محوطه گنبد سلطانیه توسط پیشکسوتان مرمت این لثر تاریخی غرس شد و ۳۰۰ اصله دیگر در اردیبهشت‌ماه با گرم شدن هوا در محوطه گنبد سلطانیه کاشته خواهد شد.

عیدانی گفت: جایگاه و اهمیت حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی و نقش درخت به‌عنوان مظهری از حیات در ایجاد جریان تمدن و زیست بشری، بر همگان آشکار است. این جایگاه و نقش همواره در فرهنگ دینی و اسلامی نیز موردتوجه ویژه بوده است. نقوش و آثار تاریخی که ردپایی از حضور نمادین درخت دارد، گواهی بر این اهمیت فرهنگی است.

او بیان کرد: با توجه به شرایط آثار و محوطه‌های تاریخی مواردی همچون امکان‌سنجی کاشت نهال با توجه به ضوابط و ملاحظات حفاظتی عرصه و حرائم آثار و محوطه‌های تاریخی، دقت و توجه در انتخاب نوع نهال با توجه به جغرافیا، اقلیم و بوم موردنظر، برگزاری نمایشگاه از تصاویر و اشیای تاریخی با نماد و نشانه‌های درخت (در صورت امکان) موردتوجه قرار گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا