یادداشت و مقالات

قرض الحسنه، کلید واژه دایره المعارف مهربانی است

قرض الحسنه، کلید واژه دایره المعارف مهربانی است

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان،اگر صفحات تقویم را ورق بزنیم، وقتی به روز ١۴ اسفند رسیدیم، باید درنگ کنیم. چرا که روز مهمی در تقویم رسمی کشور رقم خورده است. روزی به نام قرض‌الحسنه.

آری، روزی که به نیکی و شایستگی، به نام روز ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه نامگذاری شده است. همان مفهوم قرآنی و سنت نبوی که آثار، برکات و نتایج فراوان فردی، گروهی و اجتماعی بر آن مترتب است و در این میان، تبلور اندیشه های خیر خواهانه و نیّات آسمانی را باید در قامت بانکی که به مهربانی شهره است، به نظاره نشست. بانکی که طلایه دار و سلسله جنبان اشاعه فرهنگ برکت آفرین قرض‌الحسنه بوده و عنوان نخستین و بزرگترین بانک تخصصی قرض الحسنه کشور را نزد افکار عمومی به خود اختصاص داده است و اکنون این شجره طیّبه پانزدهمین سال از حیات پر برکت خود را تجربه می نماید. بانکی که در راستای عمل به منویّات مقام عظمای ولایت و با استراتژی منسجم، ضمن افزایش پرداخت تسهیلات در جهت حمایت از اشتغالزایی، توانمند سازی نیازمندان و کمک به رونق کسب و کارها، پیشتاز صنعت بانکداری نوین در کشور بوده و با سرعت مسیر رشد، بالندگی و تعالی را می پیماید و با تکیه ‌بر ارزش‌های الهی، اعتماد آفرینی، نوآوری، مشتری مداری و مسئولیت‌پذیری، در پی خلق ارزش پایدار است.
بانکی که قرض‌الحسنه قلب‌ تپنده آن است، با باور عمیق به اهمیت توانمند سازی نیازمندان، رشد و توسعه اقتصادی را به عنوان محوری راهبردی، چراغِ منیر تمامی فعالیت های خود قرار داده و تلاش می کند در جایگاه یک بانک اسلامی، فعالیت های خود را به گونه ای سامان بخشد که با سربلندی از عهده مسئولیت های محوله برآید.
توجه به اقشار محروم، ایجاد اشتغال، مبارزه با فساد، حمایت از صنایع خرد و متوسط بخشی از فعالیت های گسترده بانک قرض الحسنه مهر ایران است. هم افزایی بانک با سازمان های مردم نهاد به منظور ایجاد اشتغال و توانمندسازی پایدار مددجویان، توسعه زیر ساخت های بانکداری نوین با هدف مهاجرت از بانکداری سنّتی به بانکداری هوشمند، گسترش فعالیت های حوزه مسئولیت اجتماعی تنها بخشی از دستاوردها و اقدامات انسان دوستانه این بانک در سال های اخیر بوده است.
حال بر همگان نیک مبرهن است که قرض‌الحسنه یکی از سنت‌های نیکویی است که ریشه در شرع مقدس اسلام دارد و خداوند متعال نیز در قرآن کریم به این موضوع صریحاً تاکید دارد. چرا که وجود انگیزه های ارزشمندی همچون ایثار، دیگر خواهی، تعاون و همیاری است که بر اهمیت ترویج فرهنگ غنی قرض الحسنه می‌افزاید.
پرداخت تسهیلات قرض الحسنه در حوزه اشتغال و کارآفرینی، معیشت، ازدواج، درمان و حمایت از مددجویان سازمان های حمایتی و مردم نهاد از جمله خدمات بانک قرض الحسنه مهر ایران است. به لحاظ آماری نیز، این بانک در استان زنجان تاکنون و به اعتبار حمایت های مالی و معنوی شهروندان فهیم و خیّرین نیک اندیش، بیش از ٢٢٧ هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه به ارزش بیش از ۴١ هزار میلیارد ریال به مردم شریف استان پرداخت کرده است.
اگر بخواهیم در خصوص افتخارات بانک مهربانی ها نیز سخن بر زبان آوریم، باید گفت که بانک قرض‌الحسنه مهر ایران چند موفقیت مهم در عرصه بین‌المللی کسب کرده که برای شبکه بانکی کشور مایه افتخار است. بر اساس رتبه‌‌بندی برترین مؤسسات مالی اسلامی در جهان که توسط نشریه بین‌المللی بنکر در سال ۲۰۱۸ انجام شد، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به‌ عنوان سومین بانک اسلامی برتر در جهان شناخته شد. علاوه بر این، جایزه نخبه اقتصادی جهان اسلام از سوی سازمان همکاری اسلامی نیز به این بانک تعلق گرفت.
بانکی که هرگز از ایفای نقش خود در حوزه مسئولیت اجتماعی غافل نشده است. از جمله مشارکت در طرح شهید سلیمانی وزارت بهداشت و خرید ٢۵  هزار قلم تجهیزات پزشکی برای مقابله با کرونا به ارزش ٣٠٠ میلیارد ریال که در استان زنجان نیز ٣۴۵ قلم تجهیزات به ارزش بیش از ٧ میلیارد ریال، در اختیار دانشگاه علوم پزشکی استان قرار گرفت.
در پایان خرسندیم از اینکه با روی کار آمدن دولت انقلابی، حل مسائل مردم و عدالت ‌محوری بیش از پیش در دستور کار مسئولان قرار گرفته است و ما نیز در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تلاش می‌کنیم تا با پرداخت گسترده تسهیلات قرض‌الحسنه به اقشار مختلف، دسترسی مردم به تسهیلات نظام بانکی عادلانه‌تر از گذشته شود.
امید آنکه در سایه الطاف پروردگار و با اعتماد مشتریان و خیّران عزیز بتوانیم توفیقات گذشته را استمرار و تعالی بخشیده و کارنامه پرافتخارتری از بانک قرض الحسنه مهر ایران بر جای بگذاریم.

سید علی هاشمی، نماینده روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان زنجان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا