سیاسی و اجتماعی

آزاد سازی ۳۲۰ هکتار از اراضی حریم و بستر رودخانه های استان زنجان

آزاد سازی ۳۲۰ هکتار از اراضی حریم و بستر رودخانه های استان زنجان

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان ،”اسماعیل افشاری” مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه بستر رودخانه های مطالعه شده استان حدود ۲۳ هزار و ۳۷۲هکتار است که از این میزان حدود هزار هکتار در بستر فعال رودخانه واقع گردیده است که مزاحم جریان آب بوده و ضروری است طی برنامه‌ای بلند مدت ( ۵ ساله) آزاد سازی شود ، گفت: میزان ۱۲ هزار هکتار در بستر غیر فعال رودخانه واقع شده است و در قالب انعقاد قرار داد اجاره بستر و یا حق انتفاع ، قابل واگذاری است.

افشاری ادامه داد: در سال ۱۳۹۹میزان اراضی آزادسازی شده حدود ۱۱۳ هکتار و در سال ۱۴۰۰میزان اراضی آزاد سازی شده حدود ۲۰۸ هکتار بوده است که عملکرد بسیار خوبی در سال جاری نسبت به گذشته است.

این مسئول با بیان اینکه اکثر تصرفات بستر رودخانه ها غرس اشجار و یا کشت سطحی است که توسط کشاورزان و زارعین که اراضی زراعی شان مجاور رودخانه قراردارد تصرف می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان اظهار کرد: قوانین موجود درزمینه آزادسازی بستر رودخانه‌ها کافی نیست و آزادسازی تصرفات مستلزم طی روند قانونی است.

دبیرشورای حفاظت منابع آب استان زنجان خاطرنشان کرد: در ماده ۲ قانون عادلانه آب و تبصره‌های ذیل آن ( تبصره ۳ و ۴ )به آزاد سازی، قلع و قمع اعیانی واقع در بستر رودخانه‌ها توسط وزارت نیرو( شرکت آب منطقه ای ) اشاره شده است، لذا قوانین موجود درزمینه آزاد سازی کافی نبوده و آزادسازی تصرفات مستلزم طی روند قانونی است که در این زمینه همکاری کامل مراجع و دستگاه‌های ذیربط از قبیل دادگستری ،دادستانی، نیروی انتظامی، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها و غیره در یک فرآیند طولانی را می‌طلبد..

افشاری گفت: قوانین موجود از جمله ماده ۴۵ قانون توزیع عادلانه آب ( در خصوص تخلفات و جرایم حوزه آب)به طور کامل بازدارنده نبوده و نیاز به وضع قوانین بازدارنده جدید با لحاظ تشدید مجازات و جرائم متصرفین عمدی رودخانه ها است و تشدید جبران خسارت مالی و اعاده به وضع سابق بستر رودخانه‌ها مورد انتظار است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان با بیان اینکه رصد بستر رود‌خانه‌ها به طور مستمر توسط عوامل و کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای و امور منابع آب شهرستان‌های تابعه انجام می‌شود و خوشبختانه در این زمینه مشکلی وجود ندارد، اظهار کرد: در صورت مشاهده تخلف در هر شهرستان‌، هم استانیها می‌توانند موضوع را به فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، امور منابع آب شهرستان‌ها اطلاع دهند تا از طریق اکیپ‌های گشت و بازرسی و یا کارشناسان امور، موضوع بررسی و در صورت صحت وقوع تخلف، برخورد و اقدامات قانونی، صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه به دلیل گستردگی رودخانه‌ها و مسیل‌های استان و حاصلخیز و قابل کشت بودن اراضی بستر رودخانه‌ها و دسترسی آسان به جریان آب رودخانه‌ها و ارزش یافتن اراضی بستر و مجاور رودخانه‌ها ، اکثرا در سطح استان به ویژه در بخش‌هایی از رودخانه‌های اصلی از قبیل قزل اوزن، زنجانرود، ابهر رود، سجاسرود و غیره وقوع تصرفات در ادوار و سنوات گذشته، صورت گرفته است.

افشاری با بیان اینکه از محل اعتبارات تفویضی طرح ملی متمرکز رودخانه برای سال ۱۴۰۰، حدود ۲۱ میلیارد ریال برای لایروبی و آزادسازی تصرفات بستر رودخانه در نظر گرفته شده است که تخصیص کامل ان منوط به میزان دریافتی از خزانه است که از طریق شرکت مدیریت منابع آب ایران اقدام می شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا