سیاسی و اجتماعی

افزایش ۱۰ درصدی جمعیت آهوان نسبت به سال ۱۴۰۰

932 رأس آهو در مناطق حفاظت شده سرخ آباد و فیله خاصه استان زنجان زیست می کنند .

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان،مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان، گفت: سرشماری آهوان مناطق حفاظت شده سرخ آباد و فیله خاصه استان زنجان طی هفته جاری انجام شد و در این سرشماری ۹۳۲ رأس آهو توسط محیط بانان و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان مشاهده و سرشماری شدند.

محمدرضا یافتیان، افزود: در این سرشماری که طی روزهای ۲۵ و ۲۶ مهرماه سال جاری برگزار گردید، ۲۵ نفر از محیط بانان و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان و تعدادی از خبرنگاران استان مشارکت داشتند.

وی با بیان اینکه براساس نتایج سرشماری صورت گرفته، جمعیت آهوان مناطق حفاظت شده سرخ آباد و فیله خاصه استان زنجان در سال جاری ۱۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۸۴۶ رأس آهو در مناطق حفاظت شده سرخ آباد و فیله خاصه استان زنجان سرشماری شده بود که نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۳۸ درصد کاهش داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان ضمن تشکر از زحمات شبانه روزی محیط بانان و همراهی ساکنان جوامع محلی که در حفاظت از محیط زیست بویژه حیات وحش محیط بانان را یاری می کنند، ادامه داد: محیط بانان به صورت شبانه روزی در مناطق حضور دارند و مشغول حفاظت از طبیعت و حیات وحش هستند و در راه حفاظت از طبیعت از هیچ کوششی دریغ نمی کنند.

محمدرضا یافتیان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای محیط بان که در راه حفاظت از طبیعت و حیات وحش ایران جان خود را فدا نموده اند، گفت: استان زنجان در حفاظت از محیط زیست دو محیط بان، شهیدان گرانقدر میکائیل هاشمی و مهدی مجلل را تقدیم کرده است که در تاریخ ۱۶ فرودین ۱۴۰۰ در منطقه حفاظت شده فیله خاصه مظلومانه به فیض شهادت نائل آمدند.

وی، افزود: منطقه حفاظت شده فیله خاصه با ۵۵ هزار هکتار وسعت و منطقه حفاظت شده سرخ آباد با ۱۲۲ هزار هکتار، زیستگاه گونه های شاخص جانوری همچون آهو، پلنگ، گراز، خرس قهوه ای، سمور سنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی و افعی زنجانی می باشد.

وی با بیان اینکه آهوان مناطق حفاظت شده سرخ آباد و فیله خاصه در شرایط سختی زیست می کنند، افزود: افزایش راههای ارتباطی، تغییر الگوی کشت، افزایش جمعیت جوامع محلی، چرای بیش از حد مجاز دام، افزایش چاههای غیرمجاز و… زیستگاه تنها بازماندگان آهوان در شمالغرب کشور را با تهدید جدی مواجه کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، شکار غیر مجاز نیز یکی از تهدیدات حیات وحش در مناطق حفاظت شده سرخ آباد و فیله خاصه دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه علی رغم ارائه هشدارهای لازم و دعوت شکارچیان بر پرهیز از تخلف، عده ای سودجود همچنان به دنبال شکار غیرمجاز حیات وحش هستند و در این راستا روز چهارشنبه ۲۷ مهرماه ۱۴۰۱ یک فرد متخلف به جرم شکار یک قطعه باقرقره در دشت سهرین منطقه حفاظت شده سرخ آباد دستگیر و از فرد متخلف یک قبضه سلاح شکاری قاچاق کشف و فرد متخلف جهت رسیدگی به تخلف به مراجع قضایی شهرستان زنجان معرفی شد.

یافتیان با بیان اینکه متخلفین هشدارهای ما را جدی بگیرند، گفت: در صورت مشاهده هرگونه تخلف، ضمن دستگیری فرد متخلف پرونده جهت رسیدگی به مراجع قضایی معرفی و با فرد متخلف مطابق قانون رفتار خواهد شد.

گفتنی است براساس سرشماری سال ۹۲ قریب یک هزار و ۵۰۰ راس آهو در دشت سهرین و منطقه شکار ممنوع فیله خاصه زیست می کردند که در سال ۹۳ با کاهش ۱۴ درصدی مواجه شد، در سال ۹۴ با کاهش ۱۰ درصدی به یک هزار و ۲۴۶ راس رسید و سال ۹۵ نیز یک هزارو ۸۲ راس و طی سال های ۹۶، ۹۷، ۹۸ و ۹۹ و ۱۴۰۰ نیز به ترتیب تعداد یک هزارو ۱۰۵ راس، یک هزارو ۲۷۷ راس، یک هزارو ۴۰۰ و یک هزارو ۳۶۰ و ۸۴۶ راس آهو از سوی محیط‌بانان و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در این ۲ منطقه مشاهده و سرشماری شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا