سیاسی و اجتماعی

اجرای طرح رصد آسیب های اجتماعی در استان زنجان

اجرای طرح رصد آسیب های اجتماعی در استان زنجان

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، مدیرکل بهزیستی استان زنجان از رصد آسیب های اجتماعی در ز نجان خبر داد و گفت :این طرح از ۱۳ بهمن آغاز شده و تا آخر اسفند در ۸ شهرستان و بین بیش از ۴ هزار زنجانی انجام خواهدشد و علل آسیب های اجتماعی رایج در زنجان چون اعتیاد، خشونت خانگی بررسی خواهد شد.

محمد محمدی با بیان اینکه در این طرح بیش از ۴ هزار پرسشنامه در ۸ شهرستان استان در بین گروه سنی ۱۵ تا ۶۰ سال توسط ۲۰ پرسشگر زن و مرد تکمیل خواهد شد، افزود: در این زمینه خواهان همکاری مردم با پرسشگران اداره‌کل بهزیستی هستیم.

وی مهم‌ترین دستاورد این طرح ملی را، ایجاد سامانه‌ای پایدار برای نشان دادن مستمر وضعیت آسیب‌های اجتماعی و روند کاهشی یا افزایشی آن‌ها در هر شهرستان و استان است عنوان نمود و تاکید کرد :پرسشگران این طرح دارای کارت شناسایی معتبر از اداره‌کل بهزیستی استان هستند و امیدواریم که مردم فهیم زنجان در این امر خطیر ما را یاری کنند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه جنس و نوع آسیب و عوامل خطر و محافظت‌کننده آسیب در هر منطقه می‌تواند متفاوت باشد، اینکه چه عواملی در چه منطقه‌ای می تواند براساس چه فرهنگی به وجود بیاید، مهم و قال تامل است. اگر بتوانیم محله به محله آسیب های اجتماعی را رصد کنیم و عوامل خطر را شناسایی کنیم، می‌توانیم قدم بزرگی در این راستا برداریم.

این مقام مسئول یادآور شد: طرح رصد آسیب های اجتماعی در استان زنجان برای اولین بار در سال ۹۷ به تعداد ۴ هزار پرسشنامه و در سال ۹۹ با هزار پرسشنامه در شهر زنجان، خدابنده و طارم و در سال جاری در دو فاز که فاز اول در ۶ ماهه اول به تعدادیک هزار و ۱۰۰ پرسشنامه در شهرستان های زنجان، خدابنده و طارم اجرا شده و فاز دوم به تعداد ۴ هزار ۱۱۱ پرسشنامه در کلیه شهرستان ها اجرا می شود.

وی شناخت وضعیت موجود و ترسیم تصویری روشن از وضعیت آسیب های اجتماعی، شناسایی عوامل تعیین کننده آسیب های اجتماعی در کشور، مدیریت داده ها و اطلاعات و بررسی روند آسیب های اجتماعی، کمک به تصمیم گیری و سیاست گذاری بر شواهد از طریق تحلیل و تفسیر داده ها و اطلاعات موجود در کشور را از اهداف دبیرخانه رصد آسیب های اجتماعی برشمرد.

مدیرکل بهزیستی تاکید کرد: در دبیرخانه بهزیستی استان ضمن جمع آوری، تحلیل و داده کاوی داده های مرتبط با حوزه آسیب های اجتماعی، اطلاعات وارد شده را تحلیل، مدل سازی و بومی سازی می کند تا عوامل محافظ و خطر آسیب های اجتماعی را مورد شناسایی قرار داده و گزارش‌های تحلیلی محله ها و مناطق مختلف استان را در اختیار برنامه ریزان، مدیران و سیاستگذاران اجتماعی قرار دهد و خود، برنامه های موثر کاهش آسیب را در محلات شهرها و روستاهای استان اجرایی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا