اقتصاد

انجام برنامه‌ریزی لازم برای توسعه صادرات استان زنجان به ۱۱ کشور دنیا  

انجام برنامه‌ریزی لازم برای توسعه صادرات استان زنجان به ۱۱ کشور دنیا

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان،علی یگانه فرد در نشست مشترک فعالان اقتصادی استان زنجان با منتخبین اعزام رایزنی بازرگانی به هند و ترکیه با بیان اینکه  ۵۰ درصد مراودات اقتصادی استان با کشور ترکیه است، اظهار داشت:  در حال حاضر ۸۵ شرکت در صادرات ۴۶۸ میلیون دلاری استان  مشارکت دارند.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان از برنامه‌ریزی در نقشه راه تجاری استان برای توسعه صادرات محصولات تولیدی استان زنجان به ۱۱ کشور دنیا خبر داد و گفت: اغلب این کشورها همسایگان ایران هستند که با توجه فضای حاکم بر مذاکرات برجام و همچنین مراودات با کشورهای همسایه امیدواریم این مهم عملیاتی شود.

وی با تاکید بر اینکه اولویت‌های سرمایه‌گذاری استان زنجان در هشت بخش تدوین و ارائه شده است، افزود: این مهم شامل ۱۵ اولویت در بخش صنایع نساجی پوشاک و چرم، ۱۵ اولویت در بخش صنایع سلولزی و شیمیایی، ۱۲ اولویت در بخش صنایع غذایی، ۱۰ اولویت در بخش معدن، ۴ اولویت در بخش کشاورزی، ۳ اولویت در بخش شیلات ، ۸ اولویت در بخش صنایع برق و الکترونیک و ۹ اولویت در بخش گردشگری و صنایع دستی است.

یگانه‌فرد با تاکید بر استفاده از ظرفیت کشورهای دیگر برای سرمایه‌گذاری در راستای توسعه تجارت خارجی ادامه داد: یکی از راه‌های عملیاتی شدن این مهم ایجاد موازنه بین اتاق بازرگانی زنجان با اتاق مشترک ایران با کشورهای دیگر است.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان میزان تجارت ایران و هند را ۱۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: فعالیت شرکتهای استارتاپی و دانش بنیان از راهکارهای توسعه تجارت بین ایران و هند محسوب می‌شود.

یگانه‌فرد در ادامه سخنان خود از مراحل نهایی ایجاد مرکز تجاری زنجان در کربلا خبر داد و افزود: ایجاد این مرکز تجاری می‌تواند به بهبود روابط زنجان و کشور عراق کمک کند.

در ادامه جلسه منتخب رایزن اقتصادی ایران در هند با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه تجارت بین ایران و هند گفت: تحریم و عدم امکان صادرات و واردات مستقیم کالا مشکلات فراوانی را پیش‌روی فعالان اقتصادی ایران قرار داده است.

حسین بامیری با تشریح قوانین کشور هند برای فعالیت‌های اقتصادی و تجارت با کشورهای خارجی، افزود: تولیدکنندگان ایرانی برخی مواقع با دست خود تولیدات کشور خود کشور را نابود می‌کنند که از این دست اقدامات می توان به کاهش قیمت در تجارت با کشورهای خارجی از جمله هند اشاره کرد.

وی محصولات پتروشیمی، سیب و کیوی تولید ایران را از جمله محصولات مهم در بازار کشور هند قلمداد کرد و گفت: بر اساس تحقیقات بازار هند، بستر  قابل توجهی برای تولیدات شیرینی و شکلات ایران دارد.

منتخب رایزن اقتصادی ایران در هند با اشاره به حضور ۲۰ ساله خود در این کشور، گفت: این تجربه بیانگر این بوده که تجار ایرانی به وقت برگزاری نمایشگاه‌های تجاری بدترین غرفه و از جمله ارزانترین غرفه را اجاره کرده و عملاً هیچ تبلیغی برای کشور خود نمی‌کنند.

وی به عملکرد تجار هندی برای صادرات برنج به ایران اشاره کرد و گفت: تجار هندی در ایران فعالیت قابل توجهی دارند به طوری که با راه‌اندازی شرکت برنج هندی را با نام‌های ایرانی در بازار عرضه می‌کنند ولی از طرفی دیگر تجار ایرانی با وجود مشکلات فراوان ناشی از تحریم عملاً فعالیتی برای معرفی تولیدات خود ندارند، هر چند نمونه‌های موفق صادرات محصولات ایرانی را به هند هم داریم که نمونه آن صادرات خشکبار به این کشور است.

بامیری با تاکید بر اینکه مواد اولیه پتروشیمی مورد نیاز هند توسط ایران تامین می‌شود، ادامه داد: این کشور به شدت نیازمند محصولات پلاستیکی از جمله ظروف است که در این رابطه فرهنگ حاکم بر این کشور که تهیه جهیزیه یک امر اجباری است می‌تواند یک ظرفیت قابل توجه باشد.

منتخب رایزن اقتصادی ایران در هند با توصیه به فعالان اقتصادی برای بازرسی کالا از هند قبل از صادرات با توجه به مشکلات پیش آمده، گفت: فعالان اقتصادی پیش از پرداخت پول کالا را تحویل ندهند، مگر آنکه اعتمادی بعد بین دو شرکت، به دلیل سابقه همکاری به وجود آمده باشد.

وی با تاکید مجدد بر لزوم حضور در نمایشگاه‌های تجاری در کشور هند، خاطرنشان کرد: ضمن حضور در نمایشگاه محصولات خود را عرضه و معرفی کنید، پیش از انجام معامله حتماً از سفارت استعلام لازم اخذ شود.

در ادامه جلسه منتخب رایزن اقتصادی ایران در ترکیه هم اشتراکات فرهنگی زنجان و ترکیه را مورد اشاره قرار داد و گفت: ترکیه دروازه ورود ایران به اروپا محسوب می‌شود.

داوری نیکو با ابراز خرسندی از افزایش مثبت تراز تجاری ایران و ترکیه، افزود: ایران و ترکیه سابقه کهن روابط اقتصادی و تجاری دارند.

وی با بیان اینکه آمار اقامت ایرانیان در ترکیه قابل توجه است، تصریح کرد: ایجاد مراکز تجاری در قبال خروج این سرمایه انسانی یکی از راه‌های انتفاع کشور محسوب می‌شود که در نهایت می‌تواند کمک حال فعالیت‌های اقتصادی کشور با توجه به آشنایی به شرایط و قوانین کشور مقصد باشد.

منتخب رایزن اقتصادی ایران در ترکیه شناسایی کالاهایی که توان رقابت در کشور ترکیه را دارند از جمله تجارت استارتاپی و دانش بنیان را از زمینه‌های فعالیت عنوان کرد و ادامه داد: چند شرکت موفق به این کار شده و در حال حاضر به صورت گلوبال فعالیت می‌کنند که جای خرسندی دارد.

وی به مزیت‌های فعالیت‌های توریستی اشاره و تاکید کرد: فعالیت در این حوزه در کوتاه مدت می‌تواند به کشور کمک کرده به طوری که در این مورد به رقیب صادرات نفتی هم تبدیل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا