فرهنگ و هنر

آغاز مرمت دو هزار سکه تاریخی دوره ایلخانی و تیموری در زنجان

آغاز مرمت دو هزار سکه تاریخی دوره ایلخانی و تیموری در زنجان

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آسمان زنجان؛ مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت:  دو هزار سکه تاریخی دوره ایلخانی و تیموری در آزمایشگاه موزه ذوالفقاری این استان برای ثبت در سامانه جام در حال مرمت است.

امیر ارجمند گفت:  دو هزار سکه تاریخی دوره ایلخانی و تیموری حاصل کاوش­های پیشین در پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه در حال مرمت، پاک‌سازی و تثبیت برای ثبت در سامانه جام است.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان اضافه کرد:  این اموال فرهنگی و تاریخی طی ۶ ماه کار پژوهشی و علمی و با تشخیص لایه‌های مختلف خوردگی، برداشت لایه‌های اضافی، زدودن محصولات خوردگی و مستند نگاری در آزمایشگاه تخصصی موزه ذوالفقاری توسط متخصصین در حال مرمت است.

وی بابیان اینکه یکی از اولویت‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان زنجان است، افزود:  عملیات انجام‌شده بر روی این سکه‌ها شامل پاک‌سازی سطحی، رفع گردوغبار، پاک‌سازی شیمیایی، مکانیکی و تثبیت است.

ارجمند تصریح کرد:  فلزات از آن دسته آثاری هستند که وقتی از خاک خارج شوند تحت تأثیر شرایط محیطی جدید، روند خوردگی مجدد در آنها آغاز گذشته و درصورتی‌که اقدامات مرمتی و حفاظتی انجام نگردد ممکن است دچار آسیب‌دیدگی جدید شود به همین دلیل نیاز است اقدامات حفاظت و مرمتی بر روی این آثار صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: در صورت درخواست مالکان اشیای تاریخی، امکان انجام اقدامات مرمتی و حفاظتی برای این آثار در کارگاه‌های مرمتی زیر نظر اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فراهم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا