فرهنگ و هنر

آغاز مرمت مسجد چهل‌ستون زنجان  

ز

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان،، محمدرضا محمدپور  گفت: خارج کردن بندهای فرسوده و پاک کردن درزهای زیر سقف تخت یا قوسی، مرمت نمای آجری، بندکشی، نصب آجرهای جدید و نما چینی نیم آجر در این دوره مرمت در این مسجد تاریخی در راسته حجت‌الاسلام درحال انجام است.

معاون میراث‌فرهنگی استان زنجان افزود:  مرمت این مسجد که پس از مطالعات تاریخی و آسیب‌شناسی بنا و فراهم شدن مقدمات اجرایی آن عملیات اجرایی مسجد از دی‌ماه آغازشده است که تا اسفندماه سال جاری به پایان خواهد رسید.

محمدپور خاطرنشان کرد: در این کارگاه سعی شده با بهره‌مندی از مناسب‌ترین ترکیبات مصالح و شیوه‌های اجرایی سنتی، عملیات مرمتی در این مسجد با نهایت حساسیت و دقت صورت گیرد.

او بیان کرد: سال گذشته عملیات مرمت در ۲ فاز در این مسجد تاریخی انجام شد، در فاز یک مرمت موضعی آجرها، بندکشی با دوغاب گچ، مرمت‌های اضطراری طاق و تویزه‌ها و برچیدن‌ اندود فرسوده گچی و سیمانی و در فاز دوم جمع‌آوری عایق‌کاری فرسوده پشت‌بام به همراه سبک‌سازی خاک انباشته‌شده، سبک‌سازی و اجرای عایق‌کاری مجدد، مرمت ضلع شمالی مسجد، تعویض آجرهای فرسوده و استحکام‌بخشی پایه‌های آجری انجام شد.

گفتنی است، مسجد چهل‌ستون از آثار تاریخی و ارزشمند شهر زنجان به شمار می‌رود که یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین حوزه‌های علمیه ایران در دوره قاجار بوده است. این بنا در بافت بازار (بازار بالا) در ضلع جنوب شرقی مسجد و مدرسه جامع (سید) در راسته معروف به راسته حجت‌الاسلام قرار دارد دومین حوزه علمیه و معتبر در شهر زنجان بعد از مسجد و مدرسه جامع محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا