اخبار ویژه

برگزاری نمایشگاه بهاره، منتظر ابلاغیه‌های ستادهای استانی و ملی کرونا هستیم

برگزاری نمایشگاه بهاره، منتظر ابلاغیه‌های ستادهای استانی و ملی کرونا هستیم

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان،محسن افشارچی در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان به برگزاری نمایشگاه بهاره در آستانه عید نوروز اشاره کرد و افزود: این نمایشگاه در صورتی که مشکلی بابت شیوع کرونا و سویه‌های مختلف آن در استان وجود نداشته باشد، برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: برای برگزاری نمایشگاه بهاره، منتظر ابلاغیه‌های ستادهای استانی و ملی کرونا هستیم اما پیش‌فرض این است که طغیان سویه امیکرون کرونا را نداشته باشیم این مهم برگزار خواهد شد.

این مسوول در ادامه به سیاست درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها اشاره کرد و گفت: این طرح خوبی است اما نکاتی دارد که باید به آن توجه شود و در این میان نرخی که تولیدکننده بر روی کالا درج می‌کند با احتساب سود تولیدکننده است.

وی اظهار داشت: بر این اساس برخی شرکت‌ها بعد از درج قیمت تولیدکننده نیز تخفیفی برای کالاهای خود اعمال می‌کنند به همین دلیل باید میزان سود شرکت‌ها در تولید کالاها نیز شفاف و مشخص باشد تا دید برای تولید یک محصول تا چه اندازه سود کرده که برای آن تخفیف هم قائل می‌شود.

افشارچی با بیان اینکه ۲ سوال در درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها وجود دارد، افزود: اول اینکه با وجود اینکه قیمت فروش کالاها توسط تولیدکنندگان نسبت به قبل، تغییر یافته اما باز هم مقداری بیشتر از آنچه که باید سود می کنند و این باید شفاف شود و نکته دیگر اینکه خریدار هنگام خرید کالا با مشکل مواجه می‌شود و نمی‌داند که چه قیمتی باید برای آن کالا پرداخت کند.

استاندار زنجان با اشاره به جدول‌های ارائه‌شده برای حداکثر ضرایب سود قابل اِعمال برای کالاها نیز گفت: با توجه به اینکه در این جدول‌ها نرخ سود و نرخ حمل‌ونقل کالا نیز معین شده که اضافه شود حتی در صورت درج این جدول بر روی قفسه کالاها نیز باز هم خریداران با مشکل مواجه می‌شوند.

وی اضافه کرد: این مهم است که خریدار بداند برای خرید کالا چه مبلغی را باید بپردازد که این موضوع باید شفاف شود.

استاندار زنجان با بیان اینکه باید تدبیری برای حل این مشکل اتخاذ شود، ادامه داد: شفاف نکردن این مورد، خریداران را با ابهام مواجه می‌کند ضمن اینکه محاسبه ذهنی و آنی این موضوع توسط خریداران نیز کار سخت و زمان‌بر است.

افشارچی در خصوص آنالیز قیمت تولیدکننده برای درج بر روی کالاها نیز افزود: هرچند آنالیز قیمت کالا از هر کارخانه‌ای به کارخانه دیگر و از هر شهری به شهر دیگر، متفاوت بوده و کار سختی است اما همین که در دستورالعمل قیمت‌گذاری، میانگین قیمت هفت ماه گذشته، عیار قیمت گذاری قرار گرفته، اقدام خوبی است.

استاندار زنجان با بیان اینکه شبکه اشراق و رسانه‌های جمعی استان به تدریج شروع به آگاهسازی مردم نسبت به درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها کنند گفت: قیمت نهایی تولید و مشکلات متعاقب آن را در محصولات سلولزی می توان مشاهده کرد بطوریکه تخفیف‌های تعجب‌آوری برای محصولات اِعمال می‌کردند.

وی اظهار داشت: در زمینه قیمت تولیدکننده باید روشنگری شود، مردم نیز باید به این موضوع عادت کنند و بدانند که رسم قیمت‌گذاری در تمام دنیا اینگونه است.

استاندار زنجان همچنین با اشاره به مجوز تاسیس فروشگاههای زنجیره‌ای در استان که با اخذ مجوز از مرکز انجام می‌ گیرد نیز گفت: برخی فروشگاههای زنجیره‌ای برای اجاره مغازه در سطح شهر ابهای بسیار بالا و چشمگیری پرداخت می‌کنند که یکی از مهمترین دلایل بالا بودن تورم استان همین مساله اجاره‌بها است که باید مقابل آن ایستاد.

وی اضافه کرد: تبعات بعدی این مساله این است که عدالت از بین می‌رود در حالی که چند جوان برای راه‌اندازی کسب‌وکار، محلی را اجاره کرده‌اند اما وقتی یک فروشگاه زنجیره‌ای، اجاره بالایی می پردازد موجب بیکاری آن چند نفر می‌شود.

افشارچی با اشاره به اینکه پرداخت اجاره‌بهای بالاتر از عرف موجب رقابت بین فروشگاه‌های مختلف زنجیره‌ای برای پرداخت بیشترین اجاره‌بها شده و باز هم نرخ‌ها افزایش پیدا می‌کنند، خاطرنشان کرد: از هم‌اکنون باید در مقابل این موضوع ایستاد چرا که تبعات زیادی به دنبال دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا