یادداشت و مقالات

لزوم توجه به مسئله آب که مایه حیات است

با توجه به خشکسالی‌های گسترده درسال‌های اخیر، وبارش های نسبتا خوب وحتی وقوع سیلاب درماه های اخیردربرخی ازنقاط استان و کشور، لزوم توجه به مسئله تغییراقلیم وابعاد مختلف تاثیرآن برمنابع آبی، دوچندان گردیده و از این رو، این موضوع، بطورجدی مورد توجه مسئولین امردرحوزه آبی قرارگرفته است.

آب عامل ومحرک اصلی کشاورزی به شمار می رود، به همین دلیل حدود ۹۰درصد آب مصرفی درایران به آبیاری مزارع کشاورزی و کشت آبی که جزو اصلی ترین روش تولید مواد غذایی محسوب می شود صورت میگیرد.

ریسک بالای کشاورزی در کشوربه علت بارندگی کم و نامنظم و وضعیت بحرانی منابع آب زیر زمینی مشکل مهمی است که حل آن تنها از طریق جایگزین کردن روش های جدید کشاورزی امکان پذیر می باشد، راه حل این مشکل برای سودآوری مناسب برای کشاورزان کم زمین و افزایش عملکرد محصولات کشاورزی با کیفیت بالا ، توجه به کشت گلخانه ای است.

بررسی ها نشان داده است در سیستم کشت گلخانه ای میزان مصرف آب کمتر می شود.

نکته جالب توجه این است که با وجود کاهش مصرف آب، میزان تولید افزایش می یابد.

ارائه بهترین راهکارهای ارتقای فرهنگ مصرف صحیح و بهینه آب در بخش کشاورزی نیاز به زیر بنایی فرهنگی صحیح و مطمئن و فرهنگ سازی در جامعه کشاورزی دارد که در این زمینه دو بخش دولتی و غیر دولتی که همان کشاورزان و متخصصان این بخش را شامل می شود باید به وظایف خود آگاهانه عمل کند و در توسعه کشاورزی و به خصوص اب ارتباط مستمر و هماهنگی داشته باشند.

همان طور که در زمینه کشت و کار محصولات طرح های آمایش سرزمین صورت میگیرد باید در این بخش نیز آمایش ملی منابع آب و توازن در منطقه، تدوین و اجرا گردد که این امر بدون ترویج و آموزش و اطلاع رسانی به کشاورزان توسط دولت و وزارتخانه مربوطه بخش تحقیقات و آموزش امکان پذیر نیست.

فرهنگ سازی در جهت صرفه جویی مصرف اب کشاورزی تنها توسط یک وزارت خانه یا ارگان دولتی امکان پذیر نیست و نیاز به یک عزم ملی و منسجم از طرف تمامی دستگاه های دولتی و غیر دولتی میباشد.

برنامه ریزی و اجرای طرح های مدیریت مصرف آب در کشاورزی نیاز به یک امنیت اقتصادی ضمانت اجرایی عدالت در توزیع آب و موارد بیشمار دیگری دارد.

راه دیگر کمک به فرهنگ سازی و ارتقای مصرف صحیح و بهینه آب اعمال طرح های تشویقی از طرف دستگاه های دولتی نظیر پرداخت یارانه های صحیح به طرح های مدرن و جدید آبیاری کشت محصولاتی که صرفا نیاز به آبیاری غرقابی و پر مصرف ندارند و اصلاح تعرفه ها برای مشترکین پر مصرف چه از نظر استحصال بی رویه آبهای زیر زمینی و چه از نظر برداشت آبهای سطحی است، که باید به صورت جدی و مستمر مورد رصد قرار گیرد تا این مایه حیات با این سرعت بدون حتی سود آوری از نظر اقتصادی نابود شود .

یادداشت: مرتضی الیاسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا