سیاسی و اجتماعی

بنیاد مسکن گام های مطلوبی در احیای روستاها با هدف گردشگری برداشته است

بنیاد مسکن گام های مطلوبی در احیای روستاها با هدف گردشگری برداشته است

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان،مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان در جمع خبرنگاران گفت: توجه به کالبد بافتهای باارزش روستایی، توجه به فرسودگی روزافزون آن است که امروزه به دلایل مختلفی دچار آسیب میشوند و بدین سبب انجام اقدامات مناسب برای بهسازی و حفظ ذخایر کالبدی و ثروتهای فرهنگی روستاها به ویژه مناطقی که ازنظر زیست محیطی باارزش هستند، امری ضروری است.

رضا خواجه ایافزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان متولی توسعه کالبدی روستاهای کشور با هدف حفاظت و احیای بافت کالبدی با ایده و راهکارهای نوین و صیانت از اصالت فرهنگی، تاریخی و کالبدی-فضایی روستاها، شناسایی، مطالعه، طراحی و اجرای طرح بهسازی بافت باارزش گام های ویژه ای برداشته است.
وی حفظ ارزشها و ساماندهی بافت های روستایی، احیای فرهنگ و معماری بومی و افزایش سطح کیفی زندگی ساکنان روستایی را از اهداف مهم این نهاد دانست و گفت: تهیه و اجرای طرح بهسازی و احیای بافت‌های باارزش روستایی، نتایج خوبی داشته و سبب احیای بافت روستاها، جذب گردشگران و ماندگاری مردم در روستاها شده است.
وی به تهیه طرح روستاهای دارای بافت های با ارزش به تعداد۷روستا در سطح استان اشاره کرد و اظهار داشت: ( ۳روستای درسجین(ابهر) ، قلعه(زنجان) و قوزلو (ماهنشان)مصوب گردیده و روستای خورجهان (ماهنشان) و لار (زنجان) در سال جاری در دست تهیه طرح می باشد و روستاهای انجلین و جزیمق نیز مصوب دفتر مرکزی بنیاد مسکن بوده و در صورت تامین اعتبار مطالعات مربوطه انجام خواهد شد.
مدیرکل بنیاد مسکن ادامه داد: بافت با ارزش روستای درسجین شهرستان ابهر به بهره برداری رسیده و عملیات اجرایی احیای بافت با ارزش روستای قلعه شهرستان زنجان با پیشرفت فیزیکی ۷۵% در حال تکمیل می باشد و همچنین بهسازی بافت با ارزش روستای قوزلو شهرستان ماهنشان نیز تهیه شده و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
خواجه ای با تاکید بر اینکه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان با به کار‌گیری معماری همراه با ایده‌های جدید و توجه به نکات فنی، موجب احیای روستاها با هدف گردشگری شده، به طوری که در این راستا گام‌های موثری برداشته شده است، تصریح کرد: طراحی‌های لازم در این زمینه صورت پذیرفته تا ضمن احیاء هویت فرهنگی ، مجدداً چهره روستاها به سبک معماری زیبای سنتی گرایش پیدا کند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا