اقتصاد

مدیریت شهری بر مبنای گفتمان‌های شهری و گفتمان‌سازی است

مدیریت شهری بر مبنای گفتمان سازی، پایداری سازی گفتمان ها و تحقق مطالبات استوار است و رسانه های گروهی نیز در این خصوص نقش آفرین هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آسمان زنجان، معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان در نشست خبری با خبرنگاران در محل اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان، گفت: مدیریت شهری در دنیا بر مبنای گفتمان‌های شهری و گفتمان‌سازی بوده و نشر این گفتمان‌ها، پایدارسازی و ایجاد مطالبات پایدار است.
رحیم توسلیان شهر را موجودی زنده و پویا دانست و گفت: برای به‌روزرسانی و تدوین طرح جامع شهر زنجان ورود کردیم و علی‌رغم وجود شرح خدمات مصوب با مشاور هماهنگ کردیم که شهر را مسئله‌محور مورد مطالعه قرار دهد و با شناسایی مسائل شهر نحوه مواجهه را مشخص کند.
معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به اینکه علم برنامه‌ریزی خصلت اجتماعی و اقتصادی دارد و پاسخگوی همه نیازهای شهری نیست، افزود: با وجود همه این مسائل سعی کردیم طرح جامع زنجان با شرح خدمات خاص و مسئله‌محور تدوین شود و بر این اساس سناریوی هنجارهای توسعه با نگاه آینده‌نگری فعالانه مورد توجه قرار گرفت.
توسلیان گفت: توسعه شهر زنجان را نمی‌توان پایدار کرد مگر اینکه دستگاه‌های دخیل، منطقه شهری زنجان را به درستی مدیریت کنند.
وی گسترش محیط تعاملی شهر را از دستاوردهای طرح جامع جدید دانست و گفت: در این طرح شهر را فقط داخل محدوده نمی‌بینیم و شهر باید در منطقه خود مدیریت شود؛ چراکه در غیر این صورت پایداری توسعه شهر زنجان دچار اغتشاش می‌شود و از حداقل‌های لازم برای سکونت محروم خواهیم شد.
معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان، با اشاره به استقرار شهرک تحصصی روی در حریم زنجان یاداور شد: حریم شهر مثل حریم راه باید حفاظت شود ولی در گذشته برنامه‌ای برای حریم شهر نداشتیم و نتوانستیم به درستی از آن حفاظت کنیم.
رویکرد توسعه اقتصادی در طرح جامع زنجان نیز مطرح شده است
توسلیان با بیان اینکه در طرح جامع زنجان رویکرد توسعه اقتصادی نیز مطرح شده است، تصریح کرد: برای نخستین بار در این رویکرد این راهبرد اتخاذ شد که پس از این در توسعه شهر زنجان، واحدهای صنعتی در محدوده شهری مستقر نخواهند شد.
وی، ادامه داد: در طرح‌های بالادستی این موضوع مطرح شده که زنجان باید از تمرکززدایی صنایع از منطقه مرکزی تهران نقش ایفا کند اما این رویکرد چالش‌هایی مثل معضلات زیست‌محیطی به دنبال دارد و باید در توسعه صنایع آثار انتشاری اقتصادی آن نیز در نظر گرفته شود و باید از موج دوم صنعت عبور کنیم و به سمت صنایع خلاق و تکمیل زنجیره‌های ارزش پیش رویم.
معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان، با تأکید بر اینکه باید صنایعی را مستقر کنیم که انباشت سرمایه داشته و به جای فرار سرمایه، ایجاد درآمد کند، افزود: پول و سرمایه سیال است اگر مدیریت نشود در جای دیگر انباشت می‌شود و چون شهر کشش ندارد بخشی به املاک و مستغلات می‌آید و قیمت زمین، مسکن و مستغلات را بالا می‌کشد.
توسلیان،با بیان اینکه مناطق غرب زنجان ظرفیت های بالایی برای توسعه دارد اما متاسفانه گفتمان های منفی در بازار املاک و مستغلات نسبت به این منطقه بر توسعه آن تاثیر گذاشته است،افزود: مدیریت شهری بر مبنای گفتمان سازی، پایداری سازی گفتمان ها و تحقق مطالبات استوار است و رسانه های گروهی نیز در این خصوص نقش آفرین هستند.
وی در پایان بیان داشت: در زمان حاضر شهر زنجان به شدت از فقدان توازن در توسعه شهری رنج می‌برد که همین موضوع، مشکلات و چالش‌هایی را به دنبال داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا