سیاسی و اجتماعی

دستگیری حفاران غیرمجاز در محوطه تاریخی تپه آقکند  

دستگیری حفاران غیرمجاز در محوطه تاریخی تپه آقکند

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: ۵ حفار غیرمجاز در تپه آقکند از توابع بخش قره پشتلو ارمغان خانه دستگیر شدند.

سرهنگ حسینعلی فضلی امروز شنبه ۲۰ آذرماه ۱۴۰۰ با اعلام این خبر گفت: این ۵ نفر به دنبال گزارش‌های مردمی مبنی بر انجام حفاری غیرمجاز از سوی عاملان حفاری غیرمجاز در این شهرستان، طی عملیاتی جامع نیروی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی با همکاری نیروی انتظامی دستگیر شدند.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان اظهار کرد: در این عملیات عاملان حفاری غیرمجاز که در حال حفاری برای کشف اموال تاریخی در محوطه تاریخی گرگان تپه آقکند از توابع بخش قره پشتلو ارمغان خانه شهرستان زنجان بودند، دستگیر و ابزارآلات مورد استفاده آنان نیز ضبط شد.

وی گفت: افراد خاطی به همراه ابزارآلات و همراه با ۲ دستگاه اتومبیل ضبط‌شده به‌عنوان متهم به مراجع قضایی ارجاع داده شدند و مراحل قانونی برابر مقررات انجام خواهد شد.

فضلی ادامه داد: هم استانی‌ها در صورت مشاهده هرگونه تخلف در حوزه میراث‌فرهنگی، می‌توانند مراتب را از طریق شماره تلفن ۰۹۶۶۲، مرکز پیام یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور، اطلاع دهند.

گفتنی است، گرگان تپه آق کند مربوط به هزاره ۴ تا دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان زنجان، بخش مرکزی، روستای آق کند واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۱۶۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا