سیاسی و اجتماعی

مرکز محوری را جایگزین خانه محوری می کنیم

مرکز محوری را جایگزین خانه محوری می کنیم

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، مدیرکل بهزیستی استان زنجان در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته معلولین با بیان اینکه زبان آموزی در کودکان تا ۷ سالگی است، گفت: کاشت حلزون گوش توسط بهزیستی انجام می‌شود و تا به امروز هیچ کودک زیر ۷ سال که نیازمند کاشت حلزون گوش باشد در استان نداریم.

محمد محمدی قیداری با بیان اینکه هر ساله غربالگری تنبلی چشم برای کودکان ۳ تا ۶ سال انجام می‌شود افزود: تنبلی چشم علت شایع کم بینایی و نابینایی است.

این مقام مسئول با تاکید بر پیشگیری از بروز معلولیت، خاطرنشان کرد: علاوه بر خطاهای انسانی، استاندارد نبودن خودروها و جاده‌ها نیز یکی دیگر از عوامل ایجاد معلولیت به شمار می‌رود که باید به سمت استانداردسازی حرکت شود.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر پیشگیری، بحث توانمندسازی معلولان نیز حائز اهمیت است، توانبخشی مبتنی بر جامعه در بخش روستایی حدود ۱۰ سال است که شروع شده و پایان یافته است و همچنین شناسایی معلولان در روستا انجام شده و تحت پوشش قرار گرفتند.

محمدی به برنامه تشکیل صندوق‌های خرد محلی متشکل از افراد کم درآمد دارای معلولیت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سه صندوق با عضویت افراد دارای معلولیت فعال هستند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان اضافه کرد: اجرای این برنامه بر پایه تشکیل گروه‌هایی متشکل از افراد دارای معلولیت است  که اعضا باید بتوانند تسهیلات دریافتی را صرف یک فعالیت درآمدزا کرده تا با ایجاد دسترسی به منابع مالی لازم، سطح معیشت و درآمد افراد دارای معلولیت ارتقا یابد.

وی افزود: ۹ هزار و ۴۴۸ معلول جسمی و حرکتی، ۲ هزار و ۸۱۲ معلول بینایی، ۲ هزار و ۹۸۶ معلول شنوایی، ۴ هزار و ۳۷۰ معلول ذهنی و ۳ هزار و ۱۷۱ بیمار روانی مزمن ور استان تحت پوشش بهزیستی است.

وی با بیان اینکه در استان زنجان ۳ هزار و ۳۵۷ معلول دارای معلولیت خیلی شدید و ۹ هزار و ۲۳۰ معلول دارای معلولیت شدید در استان تحت پوشش بهزیستی استان هستند، ابراز کرد: ۱۱ هزار و ۱۴۳ نفر از مستمری های حوزه توانبخشی بهزیستی استان استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه استان زنجان مقام اول در پیگیری مناسب سازی در کشور را دارد، ابراز کرد: به تمامی اداره و نهادهای دخیل در این امر ورود داشته ایم.

محمدی با بیان اینکه ما مرکز محوری را جایگزین خانه محوری می کنیم، ادامه داد: یک معلول در خانه راحت تر است تا مرکز نگهداری و از نظر روانی برای معلول بهتر است و مرکز محوری الان به صرفه نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا