اخبار ویژهسیاسی و اجتماعی

عملکرد ناقص دودکش؛ مهمترین علت گازگرفتگی است

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان با تاکید بر اینکه برای داشتن زمستان گرم و ایمن، باید از عملکرد صحیح سیستم های گرمایشی گاز سوز اطمینان حاصل شود، گفت: نصب غیر اصولی و عدم عملکرد صحیح دودکش؛ مهمترین علت گازگرفتگی در حوادث مشترکین گاز طبیعی استان زنجان است.
نادر رابطی با اشاره به اینکه رعایت توصیه های ایمنی، حصول اطمینان از عملکرد صحیح دستگاه های گرمایشی گاز سوز و دودکش ها ضامن حفظ جان مصرف کنندگان گاز طبیعی است، افزود: در سال گذشته ۵۲ مورد حادثه مشترکین گاز در استان زنجان به ثبت رسیده است که ۱۱ مورد از این تعداد؛ مربوط به گاز گرفتگی با گاز مونواکسید کربن یا گاز ۲co است که غالباً به علت عدم توجه به نصب و عملکرد صحیح دودکش رخ می دهد.
وی با بیان اینکه استان زنجان یکی از استان های سردسیر کشور است و طبیعـتاً با ورود فصل سرما؛ نیاز به استفاده از وسیله های گرمایشی و مصرف سوخت گاز طبیعی نیز افزایش می یابد؛ افزود: مشترکین باید در کنار رعایت اصول مصرف بهینه گاز طبیعی، بر استفاده ایمن از تجهیزات گاز سوز نیز توجه لازم را داشته باشند.
رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان با تاکید بر توجه و دقت لازم در نصب اصولی دودکش‌ها و بررسی نحوه عملکرد صحیح آن قبل از استفاده از سیستم های گرمایشی گاز سوز؛ ادامه داد: متاسفانه سالانه شاهد اتفاقات ناگوار به علت عدم نصب اصولی دودکش ها و مسدود بودن آن هستیم.
رابطی؛ توجه به عدم استفاده از تعداد زانویی زیاد، مسیر رو به پایین، بخش افقی طولانی، فقدان دودکش در وسیله گاز سوز، مسدود بودن مجاری دودکش و نداشتن کلاهک H بر روی خروجی دودکش را از جمله مواد مهم به هنگام نصب اصولی دودکش ها عنوان و اذعان کرد: همه ساله ورود گازهای سمی به داخل محیطِ استفاده از وسایل گازسوز به علت گرفتگی مسیر دودکش ها باعث بالا رفتن آمار گازگرفتگی ها می شود.
وی با بیان اینکه نباید از دودکش مشترک برای چند وسیله گاز سوز استفاده کرد، گفت: استفاده از بخاری بدون دودکش در فضاهای محدود از جمله اتاق خواب، استفاده از دودکش های غیر استاندارد از قبیل آکاردئونی، عدم رعایت قطر مناسب، نشتی به علت درزهای ایجاد شده بین قطعات دودکش، وجود ترک ها و منافذ در مسیرهای خروجی دودکش، از دیگر مواردی است که جان انسان را به خطر می اندازد.
رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان تاکید کرد: در هنگام نصب دودکش ها حتماً باید از عدم ارتباط دودکش به هود آشپزخانه یا بالعکس، عبور دودکش از مسیرهای غیرمجاز مانند سقف کاذب حمام، داکت های روبسته بدون ارتباط به هوای آزاد، درزهای انبساط بین ساختمان ها، اطمینان حاصل شود.
وی تاکید کرد: بریدن شیشه پنجره و عبور دودکش و یا قراردادن خروجی دودکش در فضاهایی همچون حیاط خلوت های روبسته، نیز یکی از بی احتیاطی های رایج و غلط در جامعه است که باید به طور جدی توسط مشترکان گاز مورد توجه و رعایت قرار گیرد.
رابطی با اشاره به اینکه برای اطمینان از عملکرد دودکش ها باید نظارت ادواری صورت گیرد، اذعان کرد: سرد بودن لوله های متصل به دودکش، یکی از نشانه های اصلیِ عدم عملکرد صحیح آن است که باید هر چه سریعتر برای برطرف شدن موانع خارج شدن گازهای سمی حاصل از احتراق به بیرون از طریق دودکش اقدام شود.
وی در پایان از مرگ ۲ هموطن زنجانی به علت گاز گرفتگی با گاز ۲co در سال گذشته خبر داد و افزود: همچنین پارسال ۲۰ نفر از مشترکین گاز طبیعی در استان دچار مسمومیت با گاز مونواکسید کربن شدند.
رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان با بیان اینکه حوادث گاز طبیعی مختص زمستان نیست، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه اکثر وسیله های گاز سوز مانند اجاق گاز، پکیج و آبگرمکن به طور مستمر و در طول سال مورد استفاده قرار می گیرند، مشترکین گاز باید همیشه نسبت به رعایت نکات ایمنی؛ هوشیار باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا