اقتصاد

معرفی مهندسین متخلف به شورای انتظامی 

معرفی مهندسین متخلف به شورای انتظامی

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، رئیس اداره نظام مهندسی، مقررات ملی و کنترل ساختمان اداره راه و شهرسازی زنجان، گفت: طی سال گذشته بیش از یک هزار و ۳۵۰ انواع پروانه اشتغال به کار مهندسی در حوزه ساختمان صادر شده است.

احسان ذبیحیان با بیان اینکه اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان از ادارات راه و شهرسازی است، گفت: فعالیت این اداره در حوزه مسایل مربوط به نظام فنی و مهندسی ساختمان همانند ساخت و سازهای شهری و روستایی، صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی و نظارت عالیه بر عملکرد تمام اشخاص ونهادهایی که در این حوزه فعالیت می کنند می باشد.

وی با اشاره به این مطلب که صدور پروانه اشتغال مهندسی برای مهندسین از جمله وظایف  این اداره  است، اظهار  کرد: طبق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، اشخاصی  که دارای مدرک کارشناسی و کاردانی در حوزه مهندسی ساختمان هستند در صورت تمایل برای فعالیت در حوزه نظام فنی و مهندسی ساختمان، می بایست پروانه اشتغال به کار مهندسی اخذ نمایند. این اشخاص در صورت تامین شرایط لازم (مانند قبولی در آزمون و …) مدارک خود را به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و یا سازمان نظام کاردانی ساختمان استان ارایه می دهند و سازمان های مذکور نیز پس از بررسی اولیه مدارک، در صورت تکمیل بودن موارد، پرونده را جهت بررسی نهایی و تایید و صدور پروانه به این اداره ارسال می کنند.

رئیس اداره نظام مهندسی، مقررات ملی و کنترل ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه صدور پروانه‌های اشتغال در زمینه و صلاحیت های مختلف است، گفت: پروانه شخصی حقیقی  در هفت رشته ساختمانی شامل عمران، معماری، مکانیک، برق، ترافیک، شهرسازی و نقشه برداری و در صلاحیت های نظارت، طراحی، محاسبه و اجرا، صادر می‌شود.

وی افزود: همچنین پروانه اشتغال برای اشخاص حقوقی در زمینه طراحی و نظارت  و اجرای ساختمان‌ها برای شرکت‌های حقوقی  صادر شده و برای ارائه خدمات آزمایشگاهی در زمینه آزمایشات بتن، ژئوتکنیک و جوش نیز پروانه اشتغال برای متقاضیان صادر می شود.

رئیس اداره نظام مهندسی، مقررات ملی و کنترل ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان افزود: متقاضیان انبوه سازی نیز پس از تشکیل پرونده و ارایه مدارک به انجمن انبوه سازی استان، از طرف این اداره پروانه اشتغال دریافت می‌ کنند.

ذبیحیان با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات اداره نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان صدور پروانه اشتغال نظام فنی روستایی برای مهندسینی است که در حوزه روستاهای استان  خدمات نظارت و طراحی انجام می دهند.

ذبیحیان بیان داشت: برای کاردان های ساختمان هم در حوزه ساخت و ساز برای مهندسین پروانه اشتغال صادر می شود.

وی افزود: طبق ماده ۳۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۴ یکی از وظایف اداره کل راه و شهرسازی، نظارت عالیه بر ساخت و ساز ساختمانها در گستره استان می باشد.

رئیس اداره نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان  راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه بازرسینی برای کنترل موردی ساختمان‌ها انتخاب شده است، افزود: تمام بازرسین از مهندسین مجرب و دارای پروانه پایه یک مهندسی هستند و به صورت موردی از ساختمان‌های در حال احداث بازدید می‌کنند و در صورت مشاهده تخلف موارد را گزارش  کرده و این تخلفات که در زمینه های مختلف از جمله رعایت نکردن ضوابط شهرسازی، عدم احداث ساختمان مطابق پروانه ساختمانی همانند اضافه زیر بنا، اضافه سطح اشغال می‌تواند باشد، برای اصلاح موارد به شهرداری اعلام می‌شود.

ذبیحیان به تخلفات فنی از جمله رعایت نکردن جزئیات نقشه‌های اجرایی در ساخت و سازها اشاره کرد و گفت: اگر تخلف صورت گرفته ناشی از عملکرد مهندسین ساختمان باشد، مهندس مربوطه به شورای انتظامی معرفی می‌شود.

سامانه سنامک در راستای نظارت بر ساخت و سازها توسط وزارت راه و شهرسازی تهیه شده است

رئیس اداره نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان، نظارت بر عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان را از دیگر وظایف اداره نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان برشمرد و گفت: اقدامات این سازمان می بایست در چارچوب مشخص شده در قانون نظام مهندسی و آئین نامه اجرایی آن و ابلاغیه های وزارت راه و شهرسازی باشد.

ذبیحیان همکاری با سازمان نظام مهندسی ساختمان را در حوزه آموزش را مطلوب اعلام کرد و افزود: دوره‌های آموزشی مستمر برای مهندسین برگزار می‌شود و هماهنگی برگزاری این دوره‌ها را سازمان نظام مهندسی انجام می‌دهد و برخی از این دوره‌ها برای مهندسینی که می‌خواهند پروانه خود را تمدید و یا پایه پروانه خود را از ۳ به ۲ و از ۲ به یک ارتقاء بدهند، برگزار می شود.

وی افزود: این دوره‌های آموزشی توسط سازمان نظام مهندسی و نظارت اداره نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان  راه و شهرسازی استان انجام می‌شود و در پایان دوره گواهی نامه دوره آموزشی با امضای رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان و تایید اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان صادر می شد.

رئیس اداره نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان ادامه داد: طی ۶ ماه نخست سالجاری ۹۳ دوره آموزشی در قالب دوره‌های ارتقا، تمدید و وبینارهای تخصصی توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان برای دو هزار و ۲۰۵ نفر-دوره برگزار شده است.

ذبیحیان با بیان اینکه در راستای نظارت عالیه از ساخت و سازها سامانه «سنامک» توسط وزارت راه و شهرسازی تهیه شده است، گفت: تمام گزارش‌های بازرسین این اداره به طور مستقیم وارد سامانه می‌شود و گزارش‌ها با نقطه جغرافیایی و مشخصات کامل ساختمان به همراه تخلفات ثبت شده و در این میان اقداماتی هم که برای برخورد با تخلفات اتفاق افتاده در سامانه درج می‌شود.

وی با اعلام این مطلب که شهروندان اگر شکایتی از ساخت و ساز ساختمان توسط مهندسین داشته باشند می‌توانند در سامانه «سنامک» شکایت خود را ثبت کنند، گفت: شهروندان زنجانی می‌توانند هر گونه تخلف در ساخت و ساز را با مراجعه به سامانه نظارت عالیه امور مقررات ملی و کنترل ساختمان (سنامک) به آدرس https://snam.mrud.ir گزارش دهند.

رئیس اداره نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان از انجام ۲۲۰ مورد بازدید از ساختمان‌های در حال احداث زنجان خبر داد و گفت: بیش از ۶۰ مکاتبه با شهرداری انجام شده تا به علت تخلفی که رخ داده ساخت و ساز را متوقف کنند تا ایرادات اصلاح شود.

ذبیحیان با بیان اینکه سالی دو بار آزمون نظام مهندسی برای ورود به حرفه مهندسی انجام می‌شود، گفت: مهندسین حوزه ساختمان برای اینکه پروانه اشتغال دریافت کنند در این آزمون شرکت می‌کنند.

وی گفت: طی سال جاری سه هزار و ۷۰۰ نفر در تمام رشته‌های در این آزمون شرکت کردند که امیدواریم نتایج این آزمون تا اواخر آبان ماه سالجاری توسط وزارت راه و شهرسازی اعلام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا