فرهنگ و هنر

دایره المعارف فرهنگ، تمدن و مشاهیر استان زنجان تدوین می شود

دایره المعارف فرهنگ، تمدن و مشاهیر استان زنجان تدوین می شود

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آسمان زنجان؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در نشست خبری به مناسبت بیست و نهمین دوره هفته کتاب با اصحاب رسانه اظهار داشت:در سال ۱۴۰۰ در حوزه‌های فرهنگی، هنری، دینی ۶۷۸ عنوان برنامه برگزار شد که از این تعداد ۸ عنوان برنامه ملی و دو برنامه منطقه‌ای برگزار شده است.

وی از تدوین دایره المعارف فرهنگ، تمدن و مشاهیر استان زنجان خبرداد و افزود: نخستین جایزه دوسالانه غزل منزوی در پایتخت غزل کشور در استان زنجان برگزار شد که با استقبال مطلوبی مواجه شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به دیگر برنامه‌های ارشاد برگزاری دومین جایزه غزل حسین منزوی بود، گفت: برگزاری جشنواره تئاتر صحنه‌‌ای، عملیاتی شدن برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور، برگزاری ۷۲ عنوان برنامه از سوی کنگره ۳۵۳۵ شهید نیز از دیگر برنامه‌های اجرایی بود.

احمد خانی در ادامه به برنامه‌های پیش‌بینی شده طی هفته کتاب نیز اشاره کرد و گفت: غبارروبی مزار شهدا با همراهی اصحاب فرهنگ و هنر، برگزاری مراسم اختتامیه کتاب سال و تجلیل از ۱۰ نفر منتخب و ۵ نفر شایسته تقدیر، برگزاری مراسم تجلیل از خادمان نشر، رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب به یکی از کتاب‌های استان با محوریت یک مادر شهید در فرهنگسرای امام خمینی(ره)به صورت وبینار، رونمایی از ۲۴ عنوان کتاب که ۲۰ کتاب در حوزه دفاع مقدس است و برگزاری نمایشگاه کتاب، اجرای تئاتر و سخنرانی یکی از مادران شهدا از برنامه‌های پیش بینی شده در این هفته است.

وی تصریح کرد: دیدار با امام جمعه و استاندار زنجان، برگزاری پویش کتابخوانی و توزیع کتاب در مدارس، مساجد و زندان ها، برگزاری جلسات نقد و معرفی کتاب، بازدید از کتابفروشی‌ها، دیدار با کتابداران، برگزاری ایستگاه نقاشی کودکان، برگزاری جشنواره عکس با موضوع کتاب، رونمایی از کتاب‌های تازه منتشر شده از دیگر برنامه‌هایی است که طی هفته کتاب اجرایی می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان از اختصاص اعتبار ویژه از محل منابع کمک به سایر نهادهای دینی و فرهنگی به مبلغ ۹۴۰ میلیارد تومان در مرحله اول برای کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی به استان زنجان خبرداد و گفت: طرح‌ها باید توسط موسسات مختلف ارائه شده و پس از تصویب اجرایی شود.

احمدخانی در بخش دیگری از سخنان خود از رشد ۳۱۰ درصدی اعتبارات عمرانی این اداره کل خبر داد و اظهار داشت: امسال عملیات تعمیر و تجهیز هفت فرهنگسرا در سطح استان که بالای ۲۰ سال قدمت دارند، انجام گرفت.

وی در ادامه به آخرین وضعیت پروژه‌های نیمه‌تمام این اداره‌کل ارشاد زنجان اشاره کرد و خاطر نشان کرد: در حوزه فرهنگی ۴ پروژه نیمه‌تمام در سطح استان وجود دارد که فرهنگسرای زرین شهرستان ایجرود با اختصاص اعتبارات لازم به‌زودی به پایان رسیده و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان به وضعیت تالار بزرگ شهر و موزه هنرهای معاصر نیز اشاره کرد و گفت: در این طرح‌ها شاهد پیشرفت فیزیکی محدودی هستیم که برای ادامه کار نیاز به اعتبارات بیشتری داریم.

احمدخانی افزود: تعداد سینماهای استان محدود بوده اما استقبال مردم در مقایسه با استان و شهرستان‌های اطراف بیشتر است البته مقدمات احداث پردیس سینمایی هم در دست بررسی است.

وی در رابطه با حضوری شدن نمایشگاه کتاب و مطبوعات نیز گفت: در صورت بهبود شرایط کرونا نمایشگاه‌های فوق به‌صورت حضوری برگزار خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا