اقتصاد

نوسازی بافت فرسوده با مشارکت مردم

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان، با بیان اینکه مداخله دولت در بخش بازآفرینی شهری باید به حداقل برسد، گفت: از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد، نهادهای غیر دولتی و بخش خصوصی در این خصوص استفاده شود.
سعید شاهین فر روز شنبه در جلسه تشکیل حلقه‌های میانی بازآفرینی در محل اداره کل راه و شهرسازی استان، بر لزوم تشکیل مرتب جلسات ستاد بازآفرینی شهرستانها در استان تاکید کرد و گفت: باید برگزاری این جلسات تقویت شده و طرح‌های عملیاتی پیشنهاد شود.
وی با بیان اینکه تکلیف شهرداران و فرمانداران شهرستانها در این زمینه مشخص شده است، ابراز داشت: فرمانداران اطلاع کافی از اعتبارات لازم برای شهرستان خود برای بازآفرینی شهری را داشته باشند و انگیزه‌های خود را در ستاد مطرح کنند و مصوب شد  در کمیسیون ماده ۵ بررسی می شود.
معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان، با بیان اینکه مداخله دولت در بخش بازآفرینی شهری باید به حداقل برسد، گفت: از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد، نهادهای غیر دولتی و بخش خصوصی در این خصوص استفاده شود.
اجرای طرح های بافت‌های بازآفرینی شهری در ۴ شهر استان زنجان
شاهین فر، با بیان اینکه شهرهای زنجان، ابهر، خرمدره و قیدار چهار شهر هدف بافت‌های بازآفرینی شهری هستند و طرح های بازآفرینی شهری در این شهرها اجرا می شودَ، گفت: از سال ۹۸ در بخش ستاد بازآفرینی شهری پروژه‌هایی در سطح استان زنجان با مشارکت دستگاه‌های مرتبط انجام  شده است.
وی، با بیان اینکه بازآفرینی شهری رویکردی جدید در نوسازی  و بازسازی بافت‌های فرسوده شهری است، گفت: در مقطعی بعد از انقلاب مهاجرت به برخی از مناطق در شهر زنجان سرعت گرفت. 
معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان یاد آور شد: طی سال گذشته ۲۰۲۰ (دو هزار و ۲۰ محله کم برخوردار) در سطح کشور توسط شرکت بازآفرینی شهری شناسایی و در این خصوص دستور العمل اجرایی نوشته شد. 
شاهین فر تصریح کرد: اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در راستای اقدام‌های مشترکی در قالب پروژه‌های بازآفرینی شهری، در کنار دستگاه‌های اجرایی که متولی تأمین سرانه‌های عمومی در این سکونتگاه‌ها هستند می‌باشد.
وی، با بیان اینکه شرکت بازآفرینی ایران درصدد این است که ادامه روند بازسازی و نوسازی بافت فرسوده با مشارکت خود مردم انجام شود، گفت: دولت، شهرداری ، شرکتهای خدمات رسان ،راه و شهر سازی و وزارت کشور از ظرفیت‌های قانونی ماده ۵ طرح تفصیلی استفاده کنند تا نوسازی و بازسازی بافت فرسوده محقق شود و در این خصوص بسته های تشویقی هم در نظر گرفته شده است.
تسهیلات بانکی می بایست پشتیبانی ساخت و ساز در محلات هدف را به عهده بگیرند   
در ادامه رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان، گفت: علت اینکه سکونت گاه‌های غیر رسمی و بافت‌های ناکارآمد شهری ناکارآمد شدند این است که سند ندارند.
مهدی طالب افزود: عمده دلیلی که در سکونت گاه‌های غیر رسمی ساخت و ساز انجام نمی‌شود عدم وجود امتیاز است و سازنده و انبوه ساز به دنبال منفعت مالی خود است و همچنین ساکنین این محلات هم توان مالی ندارند و در این میان تسهیلات بانکی باید پشتیبانی برای این مردم در این محلات باشد.
شهرستان خرمدره در حوزه عمران شهری عقب ماندگی دارد
در ادامه شهردار خرمدره، با بیان اینکه بازآفرینی شهری مدلی از برنامه ریزی برای ۲۰ میلیون نفر جمعیت کشور است، گفت: هنوز این موضوع در سطح کلان ملی اثر نگذاشته و سهمی از تجهیزات، منابع و اعتبارات را نتواسته به خود اختصاص بدهد.
امیر هوشنگ نوری آرای، تصریح کرد: استان زنجان در بحث مسکن جایگاه خوبی در ابعاد مختلف دارد و در این راستا اداره کل راه و شهرسازی استان موفق عمل کرده و قابل تقدیر است.
وی ابراز کرد: به دنبال این هستیم که محدوده‌های بافت‌های فرسوده و ناکار آمدشهری را به محلات زیست پذیرتر، انسان محورتر تبدیل کنیم و با رویکردهای به روز و منطبق با استانداردهای شهرسازی خلق و تولید کنیم.
شهردار خرمدره، با بیان اینکه دفاتر تسهیل گری نیازمند حرکت قوی‌تر است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، افزود: اگر سقف تسهیلات در محلات بافت فرسوده افزایش یابد مردم استقبال خوبی می‌کنند.
نوری آرای تاکید کرد: در حوزه عمران شهری عقب ماندگی زیادی در شهرستان خرمدره وجود دارد و در طول ۵ سال گذشته و تاکنون ۴۵ میلیارد تومان در محدوده بازآفرینی هزینه شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا