اقتصاد

لزوم مدیریت رشد منطقی و اندازه شهر   

لزوم مدیریت رشد منطقی و اندازه شهر

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان؛معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی زنجان با بیان اینکه برای احیای بافت‌های فرسوده در زنجان باید در مسیر ساماندهی همه جانبه حرکت کنیم، گفت: ابعاد مختلف تسهیلات ساماندهی بافت فرسوده باید تعیین، زمینه سازی و تسریع بشود.

رحیم توسلیان با بیان اینکه بافت‌های فرسوده مدیریت نشوند به بافت‌های غیر رسمی تبدیل می‌شوند، گفت: متاسفانه گونه بسیار مهمی در سکونت گاه‌های غیر رسمی داریم که شهرهای بزرگ کشور را تهدید می‌کند و آن هم سکونت گاه‌های غیر رسمی منطبق بر نقاط روستایی اطراف شهر است چرا که زمانی روستا بودند و غیر رسمی توسعه یافتند.

وی با بیان اینکه روند ساخت و سازهای غیرمجار در روستای دو اسب تهدید جدی برای شهر زنجان است، اظهار کرد: در طرح جامع شهری زنجان روستاهای مستعد رشد برنامه ریزی نشده را داخل حریم شهر آوردیم تا نظارت‌ها در روستاها تشدید شود و روند ساخت و ساز در روستای دو اسب باید مدیریت شود.

معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان  ابراز داشت:  نوسازی بافت‌های فرسوده مسائل خاص و بین بخشی خود را دارد و باید همه دستگاه‌های اجرایی در قالب طرح‌های مشترک برای بهسازی بافت فرسوده هماهنگ شوند و همه مسائل دیده شود تا در آینده با مشکل مواجه نشویم و بافت‌های فرسوده را به سیستم شهری بازگردانیم.

وی با بیان اینکه زنجان از شهرهایی است که داخل محدوده خود ظرفیت جمعیت پذیری بالایی دارد، گفت: مشاور طرح جامع شهری، تا ۷۰۰ هزار نفر را برای جمعیت پذیری زنجان برآورد کرده است.

معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه در دهه ۷۰ شاهد افزایش محدوده شهرها بودیم، تصریح کرد: متاسفانه با دست خودمان وزن و ارزش شهر را به سمت بافت‌های حاشیه شهرها می بریم و غیر مستقیم القا می‌کنیم که این مناطق امتیاز بیشتری دارند و این باعث می‌شود تمایل مردم به بافت‌های جدید بیشتر شود.

توسلیان با تاکید بر لزوم توسعه متوازن شهرهای استان زنجان، افزود: نباید اجازه دهیم شهر افسار گریخته رشد کند و اندازه شهر باید منطقی شود و تحقق این مهم باعث می‌شود تا بافت‌های فرسوده از درون متحول شوند.

توسلیان گفت: ۱۲۰۰ هکتار بافت فرسوده در استان شناسایی شده که ۵۱۱ هکتار آن در شهر زنجان واقع است.

وی با بیان اینکه سهم بافت فرسوده شهر زنجان نسبت به کل مساحت شهر ۸.۳ درصد بوده و سهم شهر ابهر نیز نسبت به کل مساحت شهر ۸.۵ درصد است، تصریح کرد: سهم بافت فرسوده شهرستان خرم‌دره نسبت به کل مساحت شهر ۶.۱ درصد و قیدار نیز ۴.۴ درصد است.

معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه ۷۰ هزار نفر معادل ۱۶ درصد جمعیت شهر زنجان در بافت فرسوده زندگی می‌کنند، افزود: ابهر با ۱۶ هزار و ۲۹۴ نفر معادل ۱۶ درصد، خرم‌دره ۹۰۱۱ نفر معادل ۱۶.۳ درصد و در قیدار نیز ۳۰۸۵ نفر معادل ۸.۸ درصد در بافت فرسوده سکونت دارند و این مناطق به لحاظ کالبدی و کمبود زیرساخت‌ها مشکل دارند و باید مناطق حاشیه شهر ساماندهی شود.

وی با اشاره به اینکه زنجان از امکانات خوبی بهره مند است و باید از این فرصت برای شناسایی استعدادها بهره جست تصریح کرد: سطح فنی نیز بسیار بالاست و از لحاظ سخت افزاری، مربیان و ورزشکاران و پتانسیل نیروی انسانی بویژه در ورزش های انفرادی از سطح مطلوبی برخورداریم و باید رتبه ی استان را ارتقا دهیم.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا