اخبار ویژهسیاسی و اجتماعی

یکم آبان ماه روز ملی آمار و برنامه ریزی

یکم آبان ماه روز ملی آمار و برنامه ریزی

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان؛ مدیر کل ثبت احوال استان زنجان با اشاره به مناسبت یکم آبان ماه روز ملی آمار و برنامه ریزی گفت : بدون شک برای برنامه‌ریزی بهینه و کارآمد؛ داشتن آمار و اطلاعات صحیح امری بدیهی است.

یکم آبان ماه در تقویم به نام روز ملی آمار و برنامه ریزی نامگذاری شده است، این امر بار دیگر اهمیت علم آمار جهت توسعه زندگی را برای مردم و مسئولان یادآور می‌شود.

هر نهاد و سازمانی جهت برنامه‌ریزی و نظم بخشیدن به امور داخلی و ارائه بهتر وظایف خود نیاز به وسیله ای دارد تا موفق عمل کند و این نیاز همانا تهیه و تنظیم آمار است.

مستند سازی سوابق آمارهای رسمی و پرسشنامه ها و نتایج طرح های آماری رسمی مربوط به گذشته علاوه بر آنکه به روشنتر شدن حافظه تاریخی هر ملت نسبت به گذشته خویش کمک می‌نماید می‌تواند برای برنامه ریزان و سیاستگذاران با شبیه سازی شرایط اجتماعی واقتصادی گذشته آثار برنامه ها وسیاست های دردست اجرا را پیش بینی نماید از این رو شناخت گذشته دارای اهمیتی برابر با شناخت وضیعت حاضر است.

امروزه دانایی بشرمنوط به داده‌ها و اطلاعاتی است که ماهیت سمت و سوی حرکت بشر را به سوی تعالی تغییر می­دهند. عصر فرا روی ما که همانا عصر اطلاعات نامیده می‌شود و بدون کوچکترین تردیدی می­‌توان اذعان نمود که در دنیای امروز یکی از شاخص­های ارزیابی توسعه و برنامه ریزی کشورها داشتن نظام و فرایند کمی و کیفی فعالیت‌های آماری است.

علاوه براین برنامه‌ریزی یکی از اولویت‌هایی است که هم در زندگی شخصی و هم در زندگی اجتماعی و توسعه و پیشرفت کشورها نقش به سزایی دارد. این مهم در آیات و روایات دینی و اسلامی ما نیز به خوبی بیان و برآن تاکید گردیده است. حضرت امیرالمومنین امام علی (ع) می فرمایند: ” قِوامُ العَیشِ حُسنُ التَّقدِیرِ و مِلاکُهُ حُسنُ التَّدبیرِ” پایداری زندگی به برنامه ‏ریزی درست و وسیله رسیدن به آن ، مدیریّت صحیح است.

بدون شک برای برنامه‌ریزی بهینه و کارآمد؛ داشتن آمار و اطلاعات صحیح امری بدیهی است. براین اساس، کسب آمار و داده های اطلاعاتی برای همگان به ویژه برنامه‌ریزان و مدیران رده بالا در تمامی جوامع بسیار ارزشمند و انکار ناپذیر است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا