یادداشت و مقالات

سلامت همگانی با کاهش مصرف قند، نمک و چربی

سلامت همگانی با کاهش مصرف قند، نمک و چربی

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان؛ به افراد مبتلا به بیماری های غیرواگیر نظیر دیابت، چربی خون بالا، کلسترول بالا و بیماران قلبی توصیه می شود در مصرف محصولات غذایی پرنمک شامل فرآورده های گوشتی پرنمک  (مانند سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، ماهی دودی یا کنسرو شده، همبرگرهای آماده)، محصولات کنسروی (شامل انواع محصولات کنسروی مانند انواع زیتون، خیار شور و انواع مختلف ترشیجات، کنسروهای نخود فرنگی، ذرت، کنسرو انواع سبزیجات و غیره)، انواع سس ها (شامل انواع سس های مایونز، سس های گوجه فرنگی، کچاپ، فرانسوی و غیره)، محصولات آماده (شامل انواع سوپ های آماده، انواع سالاد ها، ساندویچ های آماده و غیره)، تنقلات پرنمک (شامل پفک، چیپس سیب زمینی، ذرت بو داده، آجیل و مغزهای شور، بیسکوئیت های نمکی، چوب شور و غیره) تعادل را رعایت کنند و درصورت استفاده از محصولات کنسروی از انواع بی نمک یا انواعی که دارای میزان کمتری نمک در فرمولاسیون خود هستند استفاده کنید.

مطالعات ثابت کرده اند که داشتن رژیم غنی از شیر و لبنیات کم چرب (۵/۱% و کمتر)، می تواند در پیشگیری و درمان پرفشاری خون موثر باشد. مصرف شیر و فرآورده های آن در سنین نوجوانی و جوانی در پیشگیری از ابتلا به افزایش فشار خون در سنین بالاتر موثر می باشد. این گروه از مواد غذایی منبع خوبی از کلسیم، منیزیم و پتاسیم هستند. مصرف روزانه دو تا چهار لیوان شیر یا ماست کم چرب برای سلامت انسان مفید بوده و در پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری ها از جمله فشار خون بالا و بیماری های قلبی- عروقی می تواند موثر باشد. پروتئین موجود در شیر گاو بسیار با ارزش است و باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. عنصر منیزیم نیز که در شیر و فرآورده های آن وجود دارد، منجر به انبساط دیواره ی عروق شده و از تنگ شدن آن و در نهایت افزایش فشارخون پیشگیری می کند. در مصرف پنیر باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که افراد مبتلا به فشار خون بالا باید از مصرف پنیرهای شور اجتناب کرده و تاحد امکان پنیرهای بی نمک و کم نمک را مورد استفاده قرار دهند.

نتایج تحقیقات نشان می دهد که بیماری های قلبی- عروقی،چربی خون، فشارخون با مصرف کمتر چربی های اشباع شده، کلسترول و چربی ها و مصرف بیشتر میوه و سبزیجات، کاهش می یابد بنابراین در بیماران مبتلا، مصرف گوشت قرمز، شیرینی ها، سس های پرچرب، فرآورده های گوشتی آماده، لبنیات پرچرب، دسرهای آماده شیرین و پرچرب، نان های صنعتی روغنی و غیره باید محدود گردد.

به افراد توصیه می شود مصرف چربی ها (بویزه چربی های جامد) را محدود کنید. روغن جامد (روغن نباتی جامد، کره، پیه، دنبه و روغن حیوانی) را از برنامه غذایی خود حذف نمائید و برای سرخ کردن از روغن مخصوص سرخ کردن استفاده کنید. روغن مایع (زیتون، کانولا، آفتابگردان، بادام زمینی و سویا) را جایگزین روغن های جامد و چربی های حیوانی کنید. محصولات حاوی اسیدهای چرب امگا۳ مانند زیتون (کم نمک یا بدون نمک)، روغن زیتون، روغن کانولا، ماهی(کنسروهای ماهی بدلیل میزان نمک بالا محدود شود)، مغز پسته و بادام و فندق خام و بدون نمک در کاهش فشارخون مؤثر هستند.

اگر مبتلا به هریک از بیماری های فوق هستید، مصرف محصولات قندی (مانند انواع کیک ها و شیرینی ها، شکلات ها، شربت ها و آبمیوه های صنعتی) را محدود و به جای آن از شیرینی های طبیعی مانند خرما، کشمش، آبمیوه های طبیعی و غیره استفاده کنید.

به افراد توصیه می شود مصرف فرآوردهای با نشاسته بالا مانند ماکارونی، نان های تهیه شده از آرد سفید (سبوس گیری شده)، فرآورده های غله با چربی و شیرینی بالا را محدود و در عوض از غلات کامل و فرآورده های سبوس دار مانند نان های سبوس دار استفاده کنید.

انتخاب نوشیدنی های مناسب نقش موثری در پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر دارد. رعایت اعتدال در مصرف نوشابه های گازدار یک راه مفید در جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری های غیرواگیر می باشد. همچنین اعتدال را در مصرف نوشیدنی های کافئین دار می تواند عامل موثری در کنترل این بیماری ها باشد. توصیه می شود از مصرف نوشیدنی های الکلی اکیداً اجتناب کنید. از جمله محصولات غذایی مناسب در پیشگیری و کاهش فشار خون چای سبز می باشد، نوشیدن روزانه یک تا دو فنجان چای سبز تاثیر بسزایی در پیشگیری و کاهش فشار خون در افراد مبتلا خواهد داشت.

توصیه های مهم در هنگام خرید مواد غذایی

افراد مبتلا به بیماری های قلبی-عروقی، دیابت، فشار خون و … باید در هنگام خرید مواد غذایی به دقت برچسب نشانگرهای رنگی تغذیه ای محصولات غذایی را مطالعه فرمایند. سازمان غذا و دارو اخیراً طرحی را با نام نشانگرهای رنگی تغذیه ای با هدف مبارزه با بیماری های مزمن و از جمله فشار خون، دیابت و.. ارائه نموده است که می تواند در انجام انتخاب های سالم غذایی کمک شایانی به افراد مبتلا به بیماری نماید. در این نشانگرها مواردی نظیر کربوهیدرات موجود در ماده غذایی ، چربی کل و چربی ترانس محصول و مقدار نمک بکار رفته در آن مورد توجه واقع شده است. استفاده از محصولاتی که کربوهیدرات آنها دارای نشانگر سبز است به کنترل قند خون در افراد دیابتی کمک خواهد کرد. همچنین انتخاب محصولاتی با چربی و اسید چرب ترانس سبز باعث کنترل  هیپر لیپیدمی (چربی خون بالا) در بیماری های چربی خون بالا و بیماری های قلبی-عروقی خواهد شد و محصولات با نمک سبز از پیشرفت بیماری های کلیوی و پر فشاری خون پیشگیری خواهد نمود. از این رو یک توصیه مهم برای کلیه افراد و بخصوص افراد مبتلا به بیماری می تواند توصیه به توجه به نشانگرهای رنگی در موقع خرید اقلام غذایی باشد.

من قول می دهم:

مصرف قند، نمک و چربی را کاهش دهم

فعالیت و تحرک خود را افزایش دهم

مصرف سبزیجات و میوه ها را افزایش دهم

به نشانگرهای رنگی تغذیه ای دقت کنم

خانواده و دوستان خود را به این کمپین دعوت خواهم نمود

به قلم

فرناز جزءدائمی

کارشناس مرکز اطلاع رسانی غذا، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا