اقتصاد

زنجان پیشرو در اجرای سیاست قیمت‌گذاری جدید

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آسمان زنجان؛ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استانزنجان گفت: زنجان اولین استانی است که در اجرای سیاست قیمت‌گذاری پیشرو بوده است.
مهندس ناصر فغفوری در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان با اشاره به سیاست درج قیمت تمام شده بر روی کالاها گفت: اجرای این طرح از آذر سال جاری آغاز شده که یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم در نظام تولید و توزیع، شفاف‌سازی و روان‌سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری می باشد.

وی افزود: بر این اساس ۲ گروه از کالاها در مرحله اول بصورت آزمایشی وارد این چرخه شدند، که مرحله دوم این طرح نیز از دی‌ امسال اجرایی شده که کالاهایی نظیر لنت ترمز، فیلتر روغن، روغن موتور، مواد شوینده، محصولات سلولزی، سس، رب، کنسروها، ترشیجات و ماکارانی را شامل می شود و واحدهای تولیدی نیز مکلف‌ هستند که قیمت تولیدکننده با احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را بر روی کالاها درج کنند.

این مقام مسئول اضافه کرد: همچنین از ۴ دی نیز کالاهایی مانند آب‌میوه، آب‌معدنی، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی‌ساز، چرخ‌گوشت و ماکروویو وارد این چرخه شده و حداکثر ضرایب سود برای فروشندگان نیز مشخص می‌شود و زنجان، اولین استانی است که این طرح را اجرا کرده است.

فغفوری در خصوص معیار قیمت‌گذاری کالاها توسط تولیدکنندگان نیز ادامه داد: معیار در مرحله اول، خوداظهاری تولیدکننده است اما با توجه به اینکه ابتدای کار است، با به‌روزسانی نرم‌افزار در صورتی که مشخص شود، واحدی تخلف کرده علاوه بر جریمه آن تخلف نسبت به درج قیمت بالا در مرحله اول نیز جریمه خواهد شد.

وی افزود: در دستورالعمل قیمت‌گذاری اشاره شده که واحدهای صنفی مکلفند برچسب قیمت مصرف‌کننده را بر روی قفسه‌ای که کالاها قرار دارد، درج کنند تا خریداران نیز مطلع باشند چه مبلغی را برای خرید کالا پرداخت خواهند کرد همچنین بازرسان نیز هنگام مراجعه بتوانند قیمت فروش را با جدول ضرایب سود، مقایسه کنند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در خصوص برگزاری نمایشگاههای بهاره نیز خاطرنشان کرد: نمایشگاه بهاره ۲ سال است به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نمی‌شود که برپایی این رخداد به استان ها واگذار شده تا در صورت مساعد بودن شرایط انجام گیرد.

وی با بیان اینکه طبق برنامه ریزی انجام گرفته نمایشگاه بهاره با مدیریت اتاق اصناف در محل نمایشگاه کاسپین برگزار می‌شود اظهار داشت: در صورتی که نمایشگاه بهاره برگزار شود، غرفه‌داران موظف‌ند قبل از آغاز به کار نمایشگاه نسبت به اخذ و درج قیمت کالاها اقدام کنند چون قیمت نمایشگاهی باید پایین‌تر از بیرون باشد.

فغفوری با اشاره به اینکه علاوه بر نمایشگاه بهاره، نمایشگاه عرضه مستقیم کیف، کفش و پوشاک از ۲۶ بهمن با حضور تولیدکنندگان داخل و خارج استان برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد : این نمایشگاه در قالب خرید شفاف برگزار می‌شود و مدیریت می‌ شود تا کاهش قیمت در استان زنجان رخ دهد چرا که قیمت پوشاک در زنجان بالاتر از سایر استان‌ها است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا