فرهنگ و هنر

رونمایی از ۳۵ اثر برگزیده چاقوسازان

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، سید سعید صفوی در مراسم اولین چالش چاقوی جیبی گفت: افرادی که امروز در مراسم اولین چالش چاقوی جیبی با حضور تمامی اساتید این حوزه از سراسر ایران در خانه تاریخی بهمنی به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی جمع شده‌اند یک خانواده هستند. یک خانواده بزرگ به نام هنرمندان چاقوساز که تلاش‌های تک تک آن‌ها را ارج می‌نهیم. حوزه صنایع دستی هم اشتغال به دنبال دارد و هم احیاگر دوباره فرهنگ و هنرهای گذشتگان است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: بیمه هنرمندان و صنعتگران استان در حال پیگیری هان بیمه خواهند شد. زنجان نیازمند موزه خصوصی چاقو است تا چاقوهای خاص و برند صنعتگران در آن حفظ شود و برای آیندگان نگهداری شوند زیرا برخی از انواع چاقو منحصر به یک استاد کار بوده که با مرگ وی از بین رفته است.
وی اظهار داشت: صنعت چاقوسازی در زنجان بطور قطع ماحصل عواملی چون موقعیت جغرافیایی و نقش زنجان در جنگ‌های مختلف تاریخی قبل از اسلامی و بعد از اسلام، موقعیت سوق الجیشی استان نسبت به استان‌های همجوار، معادن غنی آهن و مس و غیره است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان تصریح کرد: استان زنجان با داشتن عنوان زنجان شهر جهانی ملیله و صنایع فلزی متعددش در عرصه ملی و بین المللی شناخته شده و مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد.
صفوی افزود: برخی از صنعتگران برای گسترش کار خود نیازمند تسهیلات بودند که به آنها این تسهیلات داده شد و این اعطای تسهیلات در سال جدید ادامه خواهد داشت و همچنین برای پرداخت مالیات کارگاه‌ها نیز حمایت‌هایی انجام گرفت و بسیاری از صنعتگران از پرداخت مالیات معاف شدند.
وی گفت: رشد، رونق و برندسازی در حوزه صنایع دستی و شناساندن این هنرها و محصولات هنرمندان باید با حمایت همه جانبه، عزم ملی و خرد جمعی محقق شود‌.
در ادامه یکی از پیشکسوتان رشته چاقوسازی زنجان گفت: در این مراسم پیرامون تأمین مواد اولیه گفت: یکی از مهم‌ترین موانع و مشکلات سد راه هنرمندان و فعالان حوزه صنایع‌دستی همین گرانی مواد اولیه، تغییرات قیمت ارز و تأثیر آن در خرید مواد اولیه و کاهش قدرت خرید مردم است.
حسن نظری بیان کرد: صنایع دستی نقش بسزایی در تولید و ایجاد اشتغال دارد و آموزش‌های باکیفیت می‌تواند در ایجاد اشتغال نقش ایفا کند. صنایع دستی نقش بسزایی در تولید و ایجاد اشتغال دارد و آموزش‌های باکیفیت می‌تواند در ایجاد اشتغال نقش ایفا کند.
صنعتگر و چاقوساز جوان زنجانی ابراز کرد: برندسازی یکی از ضروریات و الزاماتی است که باید در خصوص صنعت چاقو انجام شود و جوانان خلاق زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند که باید حمایت شوند.
مسعود توسلی افزود: تولید و فروش صنایع‌دستی بعد از کرونا به‌هیچ‌وجه با قبل از کرونا قابل قیاس نیست افزایش قیمت‌ها، نوسانات قیمت و کرونا تولیدکنندگان صنایع‌دستی و هنرمندان را با مشکلات بسیاری روبه‌رو کرده است.
در ادامه مراسم از ۳۵ اثر برگزیده چاقوسازان رونمایی شد و تمامی این صنعتگران مورد تقدیر قرار گرفتند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا