پزشکی و سلامت

انطباق با شرایط مهمترین خصوصیت هر سازمان تواناست

انطباق با شرایط مهمترین خصوصیت هر سازمان تواناست

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، در جلسه گرامیداشت روز ملی بهداشت محیط که صبح امروز شنبه ۱۷مهر، در سالن اجلاس مرکز همایش های بین المللی روزبه برگزار شد، با بیان اینکه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح جامعه منجر به افزایش بار کاری فعالان بهداشت عرصه بهداشت می‌شود، گفت: کارشناسان و فعالان حوزه بهداشت، در زمینه کنترل بیماری کووید ۱۹ فشار کاری زیادی را متحمل شدند.

دکتر محمدرضا صائینی مهمترین خصوصیت هر سازمانی را توانایی انطباق با شرایط عنوان کرد و افزود: در صورتی که چنین توانایی در یک سازمان وجود نداشته باشد، آن مجموعه رو به اضمحلال خواهد رفت.

وی تصریح کرد: خوشبختانه مرکز بهداشت استان از زمان آغاز شیوع بیماری کووید ۱۹ توانست به سرعت خود را با شرایط وفق دهد، به گونه‌ای که بسیاری از پروتکل‌ها و دستورالعمل‌ها، قبل از اینکه به صورت ملی تدوین و ابلاغ شود، در زنجان اجرایی شد.

رئیس مرکز بهداشت استان وجود ۳سد را در کنترل بیماری کووید ۱۹ ضروری دانست و افزود: اولین سد، رعایت پروتکل‌های بهداشتی خصوصاً استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تهویه‌ی مناسب هوا در اماکن بسته است که اگر به درستی رعایت شود می‌تواند تا ۹۰ درصد در کنترل این بیماری موثر باشد.

وی رهگیری و مراقبت را دومین سد در کنترل بیماری کووید ۱۹ عنوان کرد و گفت: در صورتی که سد اول به درستی عمل کند، سد دوم می‌تواند تا ۹ درصد در پیشگیری از این بیماری موثر باشد، ولی در پیک بیماری شاهد بودیم به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ۴۰ الی ۵۰ درصد از بار و فشار کار بر این سد تحمیل شد.

دکتر صائینی افزود: سومین سد در کنترل بیماری کووید ۱۹ بیمارستان‌ها هستند که در شرایط عادی باید یک درصد از بار کار را بر عهده داشته باشند.

وی با بیان اینکه در زمان پیک و اوج شیوع کرونا، روزانه ۷۰۰ مورد مثبت ابتلا در استان ثبت می شد، اظهار کرد: این رقم مربوط به کسانی است که مراجعه کرده و کشف شده بودند در حالی که در خوشبینانه‌ترین حالت، عدد واقعی موارد مثبت ابتلا، دو برابر این رقم یعنی ۱۴۰۰ نفر می‌باشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان تصریح کرد: اگر سد اول به درستی عمل می‌کرد و پروتکل‌های بهداشتی به طور کامل رعایت می‌شد، باید یک درصد از این ۱۴۰۰ نفر که معادل ۱۴ نفر می‌باشد در زمان پیک بیماری، در بیمارستان های استان بستری می شد در حالی که تعداد واقعی بیماران بستری ۵ الی ۶ درصدِ این رقم، یعنی روزانه ۸۰ الی ۱۰۰ نفر بود.

وی تصریح کرد : طبق محاسبات صورت گرفته، حداکثر موارد مثبت ابتلا در استان،  نباید روزانه از ۲۷۰ نفر تجاوز می کرد در حالیکه رقم واقعی، قریب به ۷۰۰ الی ۸۰۰ نفر بود و اگر حداقل برای ۳ نفر از اطرافیان این بیماران، رهگیری صورت گرفته باشد، روزانه ۷ الی ۸ هزار رهگیری انجام شده که رقم بسیار بزرگی است و وسعت کار همکاران عرصه بهداشت را نشان می دهد.

دکتر صائینی با تاکید بر این که بهترین راهکار برای کنترل بیماری کووید۱۹، رعایت پروتکل های بهداشتی است، اظهار کرد: تا زمانی که این سد به درستی عمل نکند سدهای دیگر باید متحمل فشار ناشی از شیوع بیماری باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا