اقتصاداخبار ویژه

جامعه‌ای سالم در گروه آگاهی به حقوق شهروندی است

جامعه‌ای سالم در گروه آگاهی به حقوق شهروندی است

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان؛ مدیرکل استاندارد استان زنجان به مناسبت آغاز هفته استاندارد در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشگفتت: شعار روز جهانی استاندارد ۱۴۰۰ «چشم انداز مشترک برای جهانی بهتر» نامگذاری شده است.

داریوش اشکانی پور با بیان اینکه انتخاب شعارها با توجه نیازهای روز جهان مطرح می‌شود، خاطر نشان کرد: بحث ویروس کرونا امسال جهانی شده و شعار امسال نیز مرتبط با این شعار انتخاب شده است؛ چراکه برای مبارزه با بیماری کرونا، همه جهان به صورت مشترک برای حل مشکل همکاری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سازمان ملی استاندارد در سنوات اخیر۳۳هزار استاندار ملی را تدوین کرده است، اضافه کرد: این اقدام فرایندی است که تمام آحاد این صنعت در تدوین آن دخیل هستند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برخی از این استانداردها که با جان مردم سر و کار دارند به عنوان استاندارد اجباری مورد تاکید قرار می‌گیرد، عنوان کرد: در صورت نداشتن استاندارد تولید آن کالا ممنوع است.

اشکانی پور با تاکید بر اینکه آشنایی مردم با حقوق شهروندی می تواند به جامعه ای سالم منتهی شود، تصریح کرد: این مهم ضریب اطمینان را بیشتر می کند و مشارکت مردم در کاهش مشکلات بسیار اثرگذار است.

وی با اشاره به اینکه کارشناسان استاندارد در سراسر کشور در طرحی با عنوان “طاها” که توسط مجلس شورای اسلامی مصوب شده و همه ساله برای اجرای آن اعتباری تخصیص داده می شود، مشارکت می‌کنند، خاطر نشان کرد: این طرح به عنوان کار تکمیلی در خصوصی بازرسی از بازار انجام می گیرد که در اجرای این کار کارشناس به عنوان یک مصرف کننده به فروشگاه مراجعه، کالاها را خریداری می کنند و توسط آزمایشگاههای همکار مورد آزمون و با استانداردها مطابقت می دهند که در صورت عدم مطابقت نسبت به جمع آوری آن مبادرت می شود.

مدیرکل استاندارد استان زنجان با اشاره به ۱۴اکتبر روز جهانی استاندارد اظهار داشت: این روز به عنوان سالروز جهانی استاندارد نامگذاری شده و در این میان ۱۴۲عضو سازمان بین المللی استاندارد برای این رخداد برنامه های مختلفی را در نظر گرفته اند تا عموم با مقوله مهم استاندارد و فرآیندهای آن در خصوص کالاها که با سلامت سر و کار دارد، آشنا شوند.

اشکانی پور تصریح کرد: سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷در مورد اطلاع از استاندارد کالاها راه‌اندازی شده که مردم می‌توانند با ارسال پیامک از استاندارد کالا مطلع شوند.

وی در مورد سنجش وسایل توزین که سالانه یکبار انجام می شود، گفت: از مهر ماه سال گذشته تا مهر ماه امسال ۳هزار و ۵۲۸دستگاه توزین سبک و ۶۳۰دستگاه توزین سنگین مورد آزمون قرار گرفته است، همچنین یک هزار و ۴۱۹دستگاه توزین پلمب‌گذاری شده و ۵هزار و ۴۱۳مورد تجهیزات دستگاه کالیبراسیون مورد سنجش قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: نقش رسانه‌های گروهی و مردم در نظارت‌ها مهم است؛ چراکه طرح‌های اجرا شده پس از انقلاب، این مهم را به‌خوبی اثبات می‌کند و در سال‌های اخیر عموم مردم به عنوان یک بازرس وارد کارزار شده‌اند. آشنایی مردم با حقوق شهروندی می‌تواند به جامعه‌ای سالم منتهی شود و این مهم ضریب اطمینان را بیشتر می‌کند و مشارکت مردم در کاهش مشکلات بسیار اثرگذار است.

این مسئول با بیان اینکه کارشناسان استاندارد در سراسر کشور در طرحی با عنوان «طاها» که توسط مجلس شورای اسلامی مصوب شده و همه ساله برای اجرای آن اعتباری تخصیص داده می‌شود، مشارکت می‌کنند، خاطرنشان کرد: این طرح به عنوان کار تکمیلی در خصوص بازرسی از بازار انجام می‌گیرد که در اجرای این کار کارشناس به عنوان یک مصرف‌کننده به فروشگاه مراجعه، کالاها را خریداری می‌کنند و توسط آزمایشگاه‌های همکار مورد آزمون و با استانداردها مطابقت می‌دهند که در صورت مطابقت نداشتن نسبت به جمع‌آوری آن مبادرت می‌شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا