اقتصاداخبار ویژه

مقاوم سازی بیش از ۱۸ هزار واحد مسکونی روستایی در معرض سیل در استان 

مقاوم سازی بیش از ۱۸ هزار واحد مسکونی روستایی در معرض سیل در استان

به گزارش پایگاه خبری اسمان زنجان؛ مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان در جمع خبرنگاران گفت: تعداد روستاهای محدوده سیل در استان زنجان ۲۷۵ روستا با ۴۲۵۵۵ واحد مسکونی می باشد که می توان گفت ایمن سازی این روستاها اولویت اصلی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان می باشد.

رضا خواجه ای با بیان اینکه، به دلیل شرایط جغرافیایی و اقلیمی شهرها و روستاها در دامنه کوه ساخته‌شده و به دلیل شیب‌دار بودن زمین و تغییر الگوی بارش‌ها در چند سال گذشته بروز سیل، ریزش سنگ و رانش زمین دور از انتظار نبوده است، ادامه داد: از ۴۲۵۵۵ واحد مسکونی روستایی در معرض سیل و خطر، ۱۸۱۶۹ واحد مقاوم سازی شده است.

وی ادامه داد: همچنین تعداد روستاهای محدوده گسل ۱۵۳ روستا با ۱۸۷۳۴ واحد مسکونی می باشد که از این تعداد ۱۱۸۷۷ واحد مقاوم سازی شده است.

خواجه ای با اشاره به اینکه، با توجه به وضعیت و پتانسیل های موجود روستاها تعداد ۱۳۴ ناظر فنی دارای صلاحیت جهت نظارت بر ساخت و ساز های روستایی و همچنین ۱۵ دفتر فنی و مهندسی دیگر جهت طراحی واحد های مسکونی روستایی وجود دارد، یادآور شد:زمانی که برای ساخت یک مسکن از مصالح باکیفیت استفاده شود و بر اساس استانداردهای لازم ساخت‌وساز انجام گیرد احتمال ورود خسارت بسیار پائین می‌آید.

مدیر کل بنیاد مسکن استان خاطر نشان کرد: اعطای تسهیلات طرح ویژه بهسازی و مقاوم سازی با کارمزد ۵ درصد تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان به واحدهای مسکونی روستایی و و شهرهای زیر ۲۵۰۰۰ نفر پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه، از مجموع ۹۲۶۷۸ واحد مسکونی روستایی ۵۱۰۰۰ واحد مسکونی(معادل ۵۵ درصد) توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سطح استان مقاوم سازی شده است، تصریح کرد: تسهیلات طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی اعتبارسال ۹۹ در استان زنجان به تعداد ۴۴۳۰واحد ابلاغ شده که از این تعداد ۴۳۲۵واحد معادل ۹۸ درصد نسبت به سهمیه ابلاغی انعقاد قرار شده که میانگین این میزان در سطح کشور ۵۵ درصد می باشد که در این زمینه استان زنجان بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا