اقتصاد

لزوم ساخت ساختمان استاندارد و مطابق با قانون نظام مهندسی

پروژه های طرح نهضت ملی مسکن زنجان توسط اشخاص ذیصلاح طراحی نظارت و اجرا می شود

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان،رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان گفت: پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن زنجان توسط اشخاص ذیصلاح طراحی ،نظارت و اجرا می شود و تمام عوامل فنی پروژه ها تلاش می کنند تا ضوابط مقررات ملی ساختمان رعایت شود.

احسان ذبیحیان  بیان اینکه در اجرای پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن تمام شرکتهای حقوقی طراح و ناظر استان که پروانه اشتغال به کار مهندسی اخذ کرده اند در این طرح مشارکت دارند، گفت: بیش از ۴۰۰ نفر از مهندسین استان در ارایه خدمات طراحی و نظارت پروژه‌ها فعالیت دارند.
وی اظهار داشت: با تاکید معاونت مسکن و ساختمان در این پروژه ها ناظران حقوقی به صورت سختگیرانه ملزم شده اند تا برای هر ۲۵۰ واحد یک نفر ناظر مقیم در پروژه داشته باشند تا نظارت کامل بر عملیات اجرایی صورت پذیرد.

رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان، گفت: علاوه بر مسئولیت ناظران حقوقی ، کارگزاری نیز نقش نظارت عالیه در پروژه ها را داشته و همکاران اداره نظارت اداره کل عملکرد تمام عوامل دخیل در پروژه را کنترل می نمایند تا در نهایت ساختمانها مطابق مقررات ملی ساختمان احداث و تحویل متقاضیان شود.

ذبیحیان در ادامه به سانحه ساختمان متروپل اشاره کرد و بیان داشت: این سانحه درس های آموزنده ای برای مالکان و کارفرمایان داشت، سانحه فروریختن ساختمان متروپل در آبادان آموزه های زیادی هم برای عموم مردم و هم متخصصین حوزه ساختمان داشته است،هرچند ابعاد این حادثه هنوز به طور کامل بررسی و مشخص نشده و لیکن این سانحه تاکیدی بود بر اینکه حوزه ساختمان حوزه کاملا تخصصی است و ورود افراد فاقد صلاحیت و همچنین عدم رعایت مقررات ملی ساختمان در مراحل مختلف انجام یک پروژه ساختمانی، می تواند تبعات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

وی افزود: این سانحه نشان داد که اجرای ساختمان خارج از توان و صلاحیت مالک و سرمایه گذار است و ضروری است مطابق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان اجرا توسط مجریان ذیصلاح انجام پذیرد.

رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان، ادامه داد: از آموزه‌های دیگر این سانحه می‌توان به این نکته اشاره کرد که هرگونه کوتاهی در زمینه طراحی و محاسبه ساختمان می تواند ساختمان را تبدیل به یک قتلگاه نماید و کارفرمایانی که به دنبال سبک سازی غیراصولی ساختمان هستند، نتیجه کارشان می تواند چه باشد.
مالکین و سرمایه گذاران تصور ساده ای از امورات مهندسی ساختمان نداشته باشند

ذبیحیان متذکر شد: تخریب ساختمان متروپل و از بین رفتن میلیاردها تومان سرمایه ،درس بزرگی بود برای مالکین و سرمایه گذاران، که دیگر تصور ساده ای از امورات مهندسی ساختمان نداشته باشند و به دنبال دور زدن ضوابط نبوده و از قوانین ومقررات وضع شده حوزه نظام مهندسی و کنترل ساختمان تبعیت کنند.

وی گفت: برای حفظ سرمایه خود، با پرداخت حق الزحمه واقعی مهندسان، خدمات مهندسی واقعی را دریافت کرده و با داشتن ساختمانی استاندارد سرمایه خود را حفظ کنند.

رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان، تصریح کرد: این سانحه نقش حساس و جایگاه ویژه مهندسان ساختمان را بیش از گذشته آشکار ساخت و نشان داد  و در این میان شهرداری ها به عنوان مرجع صدور پروانه ساختمانی ، در کنترل ساختمانها وظایف جدی و مهمی داشته و هرگونه کم توجهی و کوتاهی در این حوزه می تواند حتی امنیت جانی شهروندان را به خطر بیندازد.

ذبیحیان با بیان اینکه بازدید موردی توسط بازرسان اداره کل از ساختمانها احداثی انجام می‌شود، بیان داشت: ایرادات مشاهده شده در ساختمان ها، به شهرداری مربوطه اعلام می شود و امیدوار هستیم بعد از این اقدامات جدی تر انجام گیرد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا