پزشکی و سلامت

حضور با تاخیر تیم واکنش سریع وزرات بهداشت در استان سیستان و بلوچستان!

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان؛ گسترش بیماری کرونا و وضعیت مقابله با این ویروس در استان سیستان‎وبلوچستان، بسیار وخیم و اسفبار است و به جرات می توان گفت این ویروس پا را از اپیدمی و پاندمی فراتر گذاشته است و رنگ بندی های وزارت بهداشت پاسخگوی این حجم از انتشار ویروس و تلفات انسانی نیست!

در حقیقت چند ماهی است که اوضاع نابسامان مقابله با کرونا در استان داد مردم و کادر درمان را درآورده است و با وجود گزارش‎های متعدد و استمدادهای برخی از مسئولان این استان دررابطه با ضرورت رسیدگی ویژه به شهروندان سیستان و بلوچستان، تنها شاهد خبررسانی و اعلام رنگ بندی های رایج هستیم و در عمل اقدام ضربتی یا واکنش خاص در مواجهه با وضعیت موجود مشاهده نشده است. اینک کرونا در این استان در حال ترکتازی است و تقریبا هر ٩٠ دقیقه یک قربانی می‌گیرد و هر ساعت تست ۵٠ نفر مثبت می‌شود. نماینده چابهار می‌گوید:«در آستانه رو‎به‎رو شدن با یک فاجعه انسانی در سیستان‌وبلوچستان هستیم، روزانه بیش از ۱۰۰۰ مورد ابتلا داریم. وزارت بهداشت بگوید چرا روند واکسیناسون کُند است.»دادستان استان زاهدان نیز نسبت به بروز «فاجعه انسانی» در استان سیستان‌و‌بلوچستان به‌دلیل بحران کرونا و احتمال سرایت «سونامی مرگ» ازاین استان به دیگر نقاط ایران هشدار داده است .وی از وزیر بهداشت و کارشناسان این وزارتخانه خواسته به‌‌دلیل بحرانی‌شدن وضعیت همه‌گیری کرونا در سیستان‌وبلوچستان، به‌صورت «میدانی و نامحسوس»، اوضاع را کنترل کنند. درخواست او پس از آن مطرح می‌شود که به گفته این مقام قضایی، «تماس‌های مکرر مردم» حاکی از کمبود امکانات درمانی از جمله دستگاه اکسیژن‌ساز است.روزانه ۱۲۰۰ نفر در این استان به کرونا مبتلا می‌شوند و آمار مرگ ومیر هم ۱۹ نفر در روز اعلام شده است. نماینده زاهدان، با دادن تذکر شفاهی درصحن مجلس گفت وزیر بهداشت حتی جواب تلفن استاندار را نمی‌دهد.

کمبود ها و محرومیت های گذشته در این استان نظیر نبود آب سالم و سیستم گاز رسانی و … ( که همین امور ایجاد صف های طولانی را در بر دارند)، در کنار سهولت مهاجرت پناه جویان از کشوهای همسایه باعث شده تا نوای ناهنجار «سمفونی مرگ» در استان به راحتی شنیده شود!

معضل دیگر این روزهای استان فرسودگی و به عبارتی از پای در آمدن کادر درمان و پزشکی است که قریب به دو سال است بدون مرخصی و استراحت سخت ترین و پرفشارترین روزهای کاری خود را می گذرانند و با این وجود دولت در پرداختی ها و صدور احکام این قشر سپید نیز تعلل می ورزد!

جلوگیری از روند رو به رشد شیوع این بیماری نیاز به رعایت اصول و مراتب خاصی دارد و نقش مردم در این زمینه بیش از همه نهاد ها و ارگان ها است. با این وجود ذکر این نکته ضروری است که حفظ سلامت کادر درمان و پزشکی اعم از پزشک، پرستار، خدمه، نیروی آزمایشگاهی و حتی نگهبانان بیمارستان ها، از بسیاری موضوعات پیش رو ، ضروری تر است و باید به عنوان یک چالش اساسی بدان نگریست. چرا که کادر درمان و پزشکی ترمیناتور یا روبات نیستند و به لحاظ ساختاری و فیزیکی شبیه به سایر افراد جامعه هستند! این قشر هم همانند سایرین از خستگی و بیماری مصون نیستند و تا حد مشخصی توان کار و فعالیت دارند! فلذا در این روزها که کرونا در اوج آمادگی به سر می برد و کمر به نابودی شهروندان بسته است و در کنار ناکارآمدی برخی مدیران باعث تشدید بحران شده است، حفظ سلامتی و ریکاوری کادر درمان به عنوان نیروهای خط مقدم مبارزه با کرونا، امری حیاتی و ضروری به نظر می رسد. چرا که در صورت از بین رفتن یا حتی کاهش توان اجرایی این جبهه، جایگزین کردن نیروی متخصص و دوره دیده، در این شرایط که همه دنیا با این مشکل دست به گریبان هستند، نا ممکن و بالذاته محال است!

در این بین و در حالی ‌که حدود ده «شهر» از شهرهای این استان اصلا بیمارستان ندارند، ناگهان خبرحضور تیم «واکنش سریع وزارت بهداشت» در سیستان‎وبلوچستان به گوش رسید و این همه سرعت عمل در واکنش تعجب همگان را برانگیخت! تیمی که باید از چندماه پیش در این استان حضورمی‎داشت و اجازه نمی‎داد هموطنان‎مان گرفتار چنین وضعیت دردناکی شوند، این روزها در حالی وارد استان شده است که شاید تنها راه نجات واکسیناسیون خارج از نوبت و سریع هموطنان باشد.

به هر روی آنچه در این ایام مهم است ، اتخاذ تصمیمات منطقی و اجرای مصوبات در اسرع وقت است و دوستان عنایت داشته باشند دیگر مجالی برای بررسی و تحقیق و تفحص و …نیست! اختصاص دستگاه های اکسیژن ساز، واکسیناسیون فوری شهروندان، توزیع رایگان ماسک و مواد ضدعفونی کننده می توانند گام های موثری در کاهش تلفات انسانی در این استان باشند. فردا دیر است … به هوش

به قلم

وحید حاج سعیدی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا