اقتصاد

ایران دارای اقتصادی قوی و منابع مطلوبی است

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان؛ آرتاشس تومانیان سفیر جمهوری ارمنستان در ایران با تقدیر از رئیس اتاق بازرگانی زنجان جهت برگزاری جلسه با فعالان اقتصادی و با اشاره به جلسه گذشته در تهران جهت گسترش همکاری های دو جانبه ارمنستان و استان زنجان ، گفت: در ارزیابی کلی ارتباطات ایران و ارمنستان در همه زمینه های در سطح عالی قرار دارد، اما ارتباطات فعلی پاسخگوی نیازهای دو کشور نیست و می تواند پتانسیل های بلا استفاده را فعال و از آنها در آینده استفاده کرد.
آرتاشس تومانیان با بیان اینکه در راستای اجرایی کردن همکاری های امکانات وجود دارد و ایران ارمنستان فرهنگ مشترک و دارای تاریخ بوده و همسایه هستند و می توانند این همکاری ها گسترش پیدا کند، افزود: جمهوری اسلامی ایران کشوری تاثیرگذار و پیشرفته در منطقه است و دارای اقتصادی قوی و منابع و امکانات مطلوبی دارد.
سفیر ارمنستان در ایران با بیان اینکه ارمنستان و ایران دارای مرز خشکی دارد و ارتباطات ترانسفری هوایی و زمینی وجود دارد، تصریح کرد: ۳۰ هزار کیلیومتر مربع مساحت و ۳ میلیون جمعیت ارمنستان دارد است و این کشور چهار همسایه ایران، ترکیه، گرجستان و آذربایجان دارد که ایران در این مورد همسایه استثنایی ارمنستان محسوب می شود.
وی با بیان اینکه کشاورزی، انرژی، معدن و صنعت، آی تی و های تکنولوژی و در برخی ارتباطات صنایع همکاری خوبی با ایران داریم، افزود: از جمله همکاری های مشترک در زمینه انرژی، دو خط های ولتاژ بین ایران و ارمنستان بوده که سومین خط نیز وارد مدار خواهد شد و خط انتقال لوله گاز نیز بین دو طرف فعال است.
تومانیان با بیان اینکه طی چند سال گذشته حجم همکاری ها چند صد میلیون دلار و ثابت و متعادل بوده است و این مقدار تبادل تجاری جای ارزیابی داشته و می تواند توسعه پیدا و بیشتر شود، اظهار کرد: کالای ایرانی بیشتر وارد ارمنستان شده و واردات از ارمنستان به ایران خیلی کم بوده و می توان این مورد ار نیز در زمره همکاری ها قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه ورود کالاهای ایرانی به ارمنستان جای رشد دارد و می تواند گسترش پیدا کند، ابراز کرد: با مشارکت دو طرف می توانیم وارد بازار سوم شده و این همکاری ها در زمینه صنعت و کشاورزی و زیرساخت های جای همکاری وجود دارد.
سفیر ارمنستان با تاکید بر اینکه در حوزه صنعت ای تی و تکنولوژی های پیشرفته ارمسنتان شاخص های خوب و بالایی داشته و دارای استاندارد بین المللی است، گفت: شرکت های بزرگ و مطرح دنیا در ارمنستان دارای شعبات بوده و ترنور مالی بالایی در همکاری با شرکت های ارمنی دارند.
تومانیان با اشاره به اینکه شرکت های ارمنستانی در این زمینه در حال گسترش کار خود هستند و این زمینه همکاری در ایران می تواند مورد نظر باشد، افزود: ایران نیز در این حوزه دارای ظرفیت های خوبی است و می توان وارد بازار ارمسنتان شود.
وی با تاکید بر اینکه سیستم بانکی ارمنستان بسیار پیشرفته است و بسیاری از بانک های معتبر بین المللی دارای شعبه در ارمنستان هستند و یکی از شاخصه های مهم اقتصاد ارمنستان خصوصی بودن آن است، تصریح کرد: دولت ارمنستان مستقیما در اقتصاد دخالتی ندارد و طی سال های گذشته فساد اداری در این کشور بسیار کاهش داشته و نهاد های حاکمیتی در تجارت و اقتصاد کمترین دخالت ممکن را دارند.
وی با اشاره به اینکه ارمنستان عضو اتحادیه اوراسیا بوده که یک بازار ۲۰۰ میلیونی است، هزنیه گمرکی نداشته و ایران دو سال است با این اتحادیه تفاهم نامه مراودات تجاری دارد که تخفیفات گمرکی ۸۳۰ قلم کالا دارد، بیان کرد: صادرات ایران طی دو سال گذشته ۴۴ درصد رشد به این اتحادیه داشته و در این زمینه امکانات بین دو کشور بیشتر باید به کار گرفته شود و ارمنستان می تواند پلترفرمی برای تولید و یا همکاری مشترک باشد تا به اتفاق وارد بازار اوراسیا شویم.
سفیر ارمنستان تصریح کرد: اتحادیه اروپا ۲.۶ میلیارد یورو کمک مالی به ارمنستان خواهد کرد که در همین راستا و برای احداث جاده، پل و دیگر برنامه ها، شرکت های ایرانی نیز قطعا در منناقصات شرکت خواهند کرد.
گفتنی است، در ادامه این جلسه فعالان اقتصادی استان زنجان پیشنهادات همکاری ، موانع و مشکلات تجارت بین ایران و ارمسنتان را مورد بحث و تبادل نظر با سفیر ارمنستان قرار دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا