اخبار ویژهعلم و فناوری

تبیین نقش‌ و برنامه‌های استان ها برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، استانداران و نمایندگان مردم کرمان، یزد، مرکزی، زنجان و آذربایجان شرقی در آیین امضای توافق‎نامه همکاری مشترک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری از تکالیف، برنامه‌ها و راهبردها برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گفتند.

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری؛ در آیین امضای توافق‎نامه همکاری مشترک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و استانداری‌های کرمان، یزد، مرکزی، زنجان و آذربایجان شرقی در حمایت از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، هریک از استانداران و نمایندگان مردم این استان‌ها در مجلس شورای اسلامی به تبیین برنامه‌ها، تکالیف و راهبردهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان ها پرداختند.
محمدصادق خیاطیان، رییس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در این مراسم با اشاره به آمادگی کامل این صندوق برای تامین مالی فرآیند توسعه استانی اقتصاد دانش‌بنیان، افزود: این توافق نامه علاوه بر این‌که عزم و اهتمام جدی استان‌ها را نشان می‌دهد، حاکی از بلوغ و تکامل زیست‌بوم فناوری و نوآوری است. در حالی که سال‌های قبل، باور و توجه کم‌تری به تحول آفرینی و نقش فناوری و نوآوری در پیشرفت کشور وجود داشت، امروز اما جوانان متخصص و توانمند به سطح بسیار خوبی از فناوری‌ها دست یافته‌اند و تاثیر شگرف خود را در اقتصاد و زندگی جامعه به خوبی نشان داده‌اند.
وی با بیان این‌که دولت به طور کامل حامی اقتصاد دانش بنیان است، عنوان کرد: اگر به دنبال توسعه فناوری، حل مساله، نگهداشت و بازگشت نخبگان هستیم باید به اقتصاد دانش بنیان اهتمام و توجه جدی داشته باشیم.
خیاطیان افزود: صندوق نوآوری به عنوان یک رکن تامین مالی به موضوع سرمایه‌گذاری و تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان، توجهی جدی دارد و آمادگی کامل برخوردار است تا از تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان حمایت کند. ایجاد یک صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر در ابعاد ملی و با ظرفیت بالای سرمایه‌پذیری و سرمایه‌گذاری، می‌تواند فرصت خوبی را برای تامین مالی شرکت‌ها و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان‌ها ایجاد کند.

مهران فاطمی، استاندار یزد نیز در این مراسم با اشاره به عزم و اهتمام جدی این استان برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان گفت: از ابتدای دولت سیزدهم، اولویت‌های دولت برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در قالب سند یزد نوین پیش بینی و طراحی شده است.
وی، ظرفیت‌های زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان یزد را یادآور شد و گفت: ۱۴۴ شرکت دانش بنیان و ۴۵۰ شرکت فناور مستقر در پارک  علم و فناوری، شرکت‌ها و خانه‌های خلاق، بیش از ۱۲۰ استارتاپ و ۹۹ واحد تحقیق و توسعه، یزد را به یکی از استان‌های پیشرو در اقتصاد دانش‌بنیان بدل کرده است به طوری‌که پس از تهران رتبه دوم دانش‌بنیانی به استان یزد اختصاص یافته است. همچنین، متوسط رشد شرکت‌های دانش‌بنیان در استان یزد ۲۸ درصد است و در راستای تسهیل فرآیند توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ، تا کنون بیش از ۴۰ نشست ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان برگزار شده است.

فاطمی با اشاره به این‌که بر مبنای توافق‌نامه مشترک توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان یزد، حمایت۹۰۰ میلیارد تومانی از زیست‌بوم دانش‌بنیان این استان صورت می‌گیرد ادامه داد: این میزان حمایت از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در تاریخ علم و فناوری کشور بی نظیر است. هدفگذاری استان در نوآوری های فناورانه این است که سهم اقتصاد دانش‌بنیان یزد از تولید ناخالص داخلی به ۶ درصد برسد و ۴۰ درصد رشد اقتصادی استان از محل نوآوری های فناورانه و بهره‌وری باشد.

فرزاد مخلص الائمه، استاندار مرکزی با اشاره به ایجاد زمینه رشد شرکت‌های دانش‌بنیان این استان گفت: طبق این توافق نامه پیش بینی شده است با رشد سنواتی ۳۰ درصدی تعداد شرکت‌های استان به ۲۱۵ عدد برسد.

وی افزود: شرکت‌های پیشرانی که در قالب این قرارداد انتخاب شده طیف متنوعی از صنایع تراز استان را شامل می‌شود؛ حوزه‌های صنعتی همچون ماشین سازی، لوله سازی، تجهیزات صمعتی صنایع نیروگاهی و هسته‌ای از ظرفیت‌های این استان است.

استاندار مرکزی عنوان کرد: عدد اعتبارات و حمایت های پیش بینی شده ذیل این توافق نامه ۲۵۵۰ میلیارد تومان است و امیدواریم محورهای مورد توافق زودتر از موعد به سرانجام برسد.

زین‌العابدین رضوی خرم، استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ایجاد ظرفیت برای رشد ۳۰ درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان استان گفت:در حال حاضر تعداد ۲۸۸ شرکت دانش‌بنیان در استان استقرار دارند که فعالیت این شرکت ها، صرفه جویی ارزی ۱۱۰ میلیون دلاری را به همراه داشته است.

وی ارتباط شرکت های دانش بنیان و فناور با صنایع مزیت دار استان و حل مشکلات و معضلات استان و ارتقای بهره‌وری را از مهم ترین اهداف و ارکان حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و گفت: سفر استانی اخیر دکتر دهقانی به آذربایجان شرقی پربرکت بود و نشست های متعدد و فشرده منجر شد که مسیر حرکت شرکت‌های دانش‌بنیان هموارتر از گذشته شود. مزیت استان آذربایجانی شرقی، نقش آفرینی بیش از ۸۰ درصدی بخش خصوصی است  که می‌تواند به رشد حداکثری شرکت‌های دانش‌بنیان منجر شود.

محسن افشارچی، استاندار زنجان با تاکید بر ضرورت الزامات و تضامین اجرایی برای این توافق‌نامه‌ها عنوان کرد: می‌بایست همکاری سایر دستگاه ها پیوست این توافق نامه باشد و در صورت عدم ای جاد طمینه های لازم همراهی بخش های اثرگذار همچون اداره امور مالیاتی این توافق نامه با چالش های جدی مواجه خواهد شد.

وی با بیان این‌که با اجرای این توافق‌نامه‌تمرکز زدایی تحقق خواهد یافت، افزود: یکی از ضرورت های اصلی این توافق نامه ایجاد الزامات همراهی سایر دستگاه ها از جمله سازمان مالیاتی با این توافق نامه و شرکت های دانش بنیان است. مسائل مالیاتی باید با نقش آفرینی و هماهنگی با وزیر اقتصاد حل شود و سرریز این توافقات را در استان ها مشاهده کنیم. امیدواریم با افزایش سهم شرکت‌های دانش‌بنیان استان از تولید ناخالص داخلی افزایش پیدا کند.

محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان با اشاره به ارتقای سهم شرکت‌های دانشبنیان از اقتصاد کرمان عنوان کرد: بر اساس این توافق نامه دو هزار میلیارد تومان حمایت مالی صورت می‌گیرد همچنین و ایجاد یک صندوق vc هزار میلیارد ریالی شکل خواهد گرفت که این امر به توسعه شرکت های دانش بنیان استان کمک خواهد کرد.

وی افزود:  در حال حاضر قراردادهای بزرگی بین صنعت و شرکت های دانش بمنیان در حال انعقاد است. شرکت‌ها ظرفیت بسیار خوبی دارند و با انعقاد این توافق نامه مسیر توسعه اقتصاد دانش بنیان هموار خواهد شد. استان‌داری نیز آمادگی دارد که منابع لازم را برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان تخصیص دهد.

محمدصالح جوکار رییس مجمع نمایندگان مردم یزد در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: یزد یک استان صنعتی و است و عمدتا روی جنبه های سخت افزاری و صنایع سخت کار کرده  به طوری که کم تر یه حوزه های نرم توجه شده است. این موافقت‌نامه به ظرفیت‌های حوزه‌های مزیت‌دار استان توجه خوبی دارد.

جوکار با بیان این‌که استان یزد از جامعه توانمند نخبگانی برخوردار است، افزود: با نقش آفرینی این نخبگان در شرکت های دانش بنیان و فناور، ضمن کمک به حل مشکلات استان، نور امیدی در دل این جوان و نخبگان ایجاد شد.

وی با تاکید بر تعامل مجلس و دولت عنوان کرد: خوشبختانه استان یزد روند خوبی را در توسعه اقتصاد دانش بنیان طی می کند و امیدواریم اهداف پیش بینی شده با رونق اقتصاد دانش بنیان استان محقق شود.

سید البرز حسینی رییس مجمع نمایندگان استان زنجان عنوان کرد: استان زنجان در حوزه های مختلف صنعتی مزیت هایی دارد که خوشبختانه در این موافقت‌نامه به آن‌ها توجه شده است. در حوزه مکانیزاسسون کشاورزی ظرفیت خوبی داریم و جوانان فعال در کارگاه‌ها و شرکت های فناور دستاوردهایی داشته اند که در صورت حمایت های لازم به شکوفایی می رسند.

وی در ادامه افزود: اعتماد حوزه های دانشگاهی و همراهی بخش های دولتی، استانداری و قانون‌گذاری به توسعه این روند کمک خواهد کرد.

ولی الله بیاتی رییس مجمع نمایندگان استان مرکزی عنوان کرد: استان مرکزی یکی از قطب های صنعتی و دانشگاهی است که از ظرفیت بالایی برای تحقق این توافق نامه و اقتصاد دانش بنیان برخوردار است.

وی با تاکید بر این که باید اراده در سازمان ها ادارات و دولت وجود داشته باشد و در عمل عزم جدی برای تحقق این موضوع دیده شود، افزود:در حوزه کشاورزی با توجه به این که فناوری ها به حوزه کشاورزی کم تر وارد شده و دچار معضل هدررفت منابع هستیم؛ باید کشاورزی و کشاورزان را به دانش و فناوری جدید مجهز کنیم و آموزش‌های لازم را در اختیارشان قرار دهیم؛ به نظر می‌رسد ایجاد کمیته ای برای پیگیری مفاد توافق نامه تا اجرای آن بر اساس زمان بندی راهگشا باشد.

گفتنی است موافقت‌نامه‌های همکاری توسعه استانی اقتصاد دانش‌بنیان با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، وزیر کشور، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و جمعی از استان‌داران و نمایندگان مجلس، امضا شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا