بزرگنمایی:
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی آسمان زنجان، دفترچههای درمانی تأمیناجتماعی از اول اسفندماه از گردونه درمان تأمیناجتماعی حذف میشود. روند حذف دفترچه کاغذی تأمیناجتماعی از مراکز ملکی سازمان آغاز شد و اجرای موفقیتآمیز این طرح و گسترش آن به مراکز طرف قرارداد، انقلابی را در عرصه درمان کشور ایجاد کرد. اکنون دامنه اجرای این طرح به نظام سلامت کشور و بیمه سلامت نیز کشیده شده و از آن به عنوان یک طرح ملی نام برده میشود.
حذف دفترچه کاغذی
اجرایی شدن طرح نسخه الکترونیک بستری مناسب برای حذف دفترچههای کاغذی است و این طرح با موفقیت در مراکز ملکی تأمیناجتماعی عملیاتی و اجرایی شده است ، اکنون فرصت مناسبی است که دفترچههای کاغذی تأمیناجتماعی از چرخه درمان کشور حذف شود ، وقتی نسخهها الکترونیک میشود، دیگر نیازی به دفترچه کاغذی نیست، با حذف دفترچه فرایند درمان هیچ تغییری نمیکند بلکه فقط دفترچه کنار گذاشته میشود، در حال حاضر برای مراجعه به تمامی مراکز ملکی سازمان و نیز تمامی مراکز طرف قرارداد که تقریباً همه آنها به نسخه الکترونیک پیوستهاند، به دفترچه درمانی نیاز نیست و تنها با ارائه کدملی بیمهشدهها میتوانند از خدمات لازم بهرهمند شوند.»
ثبت کدملی در سربرگ پزشک
چنانچه بیمهشدگان به مراکزی مراجعه کردند که به هر دلیل امکان تولید نسخه الکترونیک فراهم نبود، پزشک در سربرگ مطب، نام، کدملی و مشخصات بیمار را ثبت و بیمار با مراجعه به مراکز پاراکلینیک خدمات درمانی خود را دریافت میکند.» دفترچه درمانی تأمیناجتماعی از اول اسفندماه در شعب و کارگزاریهای این سازمان صادر نمیشود، در صورتی که دفترچه بیمهشده دارای برگهای استفاده نشده باشد، پزشک میتواند در صورت نیاز از این برگهها برای نسخهنویسی استفاده کند. ، طرح نسخه الکترونیک برای استانداردسازی ارائه خدمات و سهولت دسترسی بیمهشدگان به خدمات درمانی در نظر گرفته شده است.
تولید روزانه 150 هزار نسخه الکترونیک
تقریباٌ همه مراکز درمانی به طرح نسخه الکترونیک پیوسته اند و هم اکنون روزانه 150 هزار نسخه الکترونیکی از پزشکان مطبهای طرف قرارداد با تأمیناجتماعی در سطح کشور دریافت میشود و این مراکز از طریق سامانهها به این سازمان اتصال دارند. و تاکنون بیش از 65 میلیون نسخه الکترونیک در مراکز ملکی تأمیناجتماعی تولید شده است.
زیرساختها مهیا است
ارائه این خدمت ، متکی بر آماده بودن زیرساختهای خدمات الکترونیک تأمیناجتماعی در حوزه درمان است. با توجه به آماده شدن امکان ارائه خدمات درمانی اعم از ویزیت، تجویز دارو، خدمات پاراکلینیک شامل آزمایشگاه، تشخیص طبی، تصویربرداری و فیزیوتراپی در بستر الکترونیک برای تمامی پزشکان، داروخانهها و مراکز تشخیصی- درمانی، از اول اسفندماه امسال صدور دفترچههای درمانی برای بیماران متوقف میشود. بیماران تحت پوشش سازمان در صورت مراجعه به آن دسته از مراکز درمانی مجهز به خدمات الکترونیک میتوانند با ارائه کارت ملی از خدمات مورد نیاز خویش بهرهمند شوند و آن دسته از پزشکانی که دسترسی به سیستمهای مکانیزه ندارند، میتوانند دستورات خود را با استفاده از سرنسخه مطب شخصی یا مؤسسه درمانی محل خدمت، تجویز کنند.
استفاده از دفترچه درمانی تا آخرین برگ
دفترچهها تا اتمام برگههای درمانی قابل استفاده بوده و پزشکان میتواند مانند سابق دستورات خود را بر روی برگههای دفترچه صادر کند. پزشکان به سه روش میتوانند نسخه بیمار را تجویز کنند، 1- روش اول، استفاده از دفترچه درمانی بیمار است؛ آن دسته از بیمارانی که دفترچه درمانی آنها دارای برگه است، پزشک میتواند با استفاده از دفترچه نسخه بیمار را صادر و بیمار نیز مانند سابق با ارائه آن به مراکز دارویی و تشخیصی- درمانی میتواند خدمات خود را دریافت کند. 2- روش دوم، استفاده از نسخه الکترونیک است. برای صدور نسخه به روش الکترونیک، پزشکان ابتدا باید در سامانه نسخه الکترونیک سازمان تأمیناجتماعی، به نشانی (ep.tamin.ir) ثبتنام و پس از دریافت نام کاربری و رمز عبور ، نسبت به تولید نسخه الکترونیک اقدام کنند و محدودیتی برای ثبتنام پزشکان در سامانه وجود ندارد، تمامی پزشکان اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد میتوانند در این سامانه ثبتنام کرده و نام کاربری دریافت کنند. از مهمترین مزایای صدور نسخه الکترونیک برای پزشکان دریافت حقالسهم ویزیت پزشکان بصورت برخط است و چنانچه پزشکان مبادرت به تولید نسخه الکترونیک کنند، حقالسهم ویزیت آنها به صورت برخط توسط سازمان تأمیناجتماعی پرداخت میشود.3- سومین روش صدور نسخ در طرح حذف دفترچههای درمان ، استفاده از سرنسخه مطب پزشکان است ، چنانچه هنگام مراجعه بیمار به پزشک، سیستمهای مکانیزه به هر دلیلی در دسترس نباشد و بیمار نیز دفترچه درمانی نداشته باشد، پزشکان میتوانند با استفاده از سرنسخه مطب یا مؤسسه درمانی ضمن احراز هویت بیمار از طریق کارت ملی و ثبت مشخصات بیمار شامل نام، نام خانوادگی، تاریخ ویزیت و شماره ملی بیمار در سرنسخه، نسبت به تجویز نسخه اقدام کنند
دسترسی بیمار به دارو
مراکز درمانی نیز پس از مراجعه بیمار به داروخانه یا مراکز پاراکلینیک، از طریق پورتال معاونت درمان میتوانند نسخه الکترونیک را رؤیت کرده و خدمات مورد نیاز بیمار را ارائه کنند.
پس از آنکه بیمار نسخه خود را به داروخانه یا مراکز پاراکلینیک تحویل داد ، این مراکز میتوانند از طریق پورتال معاونت درمان یا از طریق سامانههای الکترونیک داخلی خود (از طریق نصب اپلیکیشن واسط (API) برای سهولت انجام عملیات و اتصال به سامانه الکترونیک تأمیناجتماعی) نسبت به ثبت نسخه و اخذ تأییدیه اقدام کرده و خدمات لازم را ارائه دهند.
تمامی داروخانهها و مراکز پاراکلینیک طرف قرارداد، از سالیان قبل برای تأیید و ارسال نسخ خود به پورتال معاونت درمان سازمان دسترسی دارند، پس از پیادهسازی طرح نسخه الکترونیک، تمامی این مراکز به نسخه الکترونیک بیمار دسترسی خواهند داشت. از اینرو، روند نسخهپیچی در داروخانه و مراکز پاراکلینیک در زمان ارائه سرنسخه مطب با فرایند نسخهپیچی قدیمی که ارائه دفترچه درمانی بود، تفاوتی ندارد و این مراکز کافی است جهت ارائه خدمات نسبت به ثبت نسخه در سامانههای خود اقدام کنند و در این زمینه جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.
پیشگیری از سوءاستفادهها
تدابیر و تمهیدات سازمان برای پیشگیری از سوءاستفادههای احتمالی از کدهای ملی برای دریافت خدمات رایگان تأمیناجتماعی باید گفت تمامی خدمات تشخیصی و درمانی تجویز شده برای بیمار که به صورت الکترونیک یا نسخه کاغذی تجویز میشود، به استناد کدملی در پرونده سلامت شخص بیمهشده ثبت میشود؛ از اینرو استفاده از کدملی اشخاص دیگر ضمن مغایرت با موازین حقوقی میتواند در آینده روند تشخیص و درمان بیمهشدهای را که از کدملی وی استفاده شده را به مخاطره اندازد. به همین دلیل، تمامی پزشکان و مؤسسههای تشخیصی و درمانی موظف هستند ضمن احراز هویت بیمهشده، از ارائه خدمات به افراد با کدملی «غیر» خودداری کنند. در غیر این صورت، مسئولیت حقوقی و قضایی حاصله بر عهده شخص یا اشخاص خواهد بود. و از سوی دیگر، برنامهریزی لازم برای انجام تدابیر نظارتی و پایش خدمات ارائه شده به بیمار اعم از تعداد مراجعه به پزشک، تجویز دارو و خدمات پاراکلینیک پیادهسازی شده؛ خواه این خدمات در بستر الکترونیک انجام شده یا به صورت دستی و کاغذی باشد.و عملکرد بیماران و مؤسسههای درمانی همواره از سوی سازمان رصد میشود، و چنانچه مواردی خارج از استانداردهای در نظر گرفته شده مشاهده شود، تحت بازرسی قرار خواهد گرفت.
تجویز نسخ الکترونیک
تجویز و پذیرش نسخ در بستر الکترونیک اولویت سازمان است، استفاده از نسخ کاغذی تنها در مواردی توصیه میشود که بستر تجویز الکترونیک به هر دلیل اعم از قطعی اینترنت، قطعی سامانههای نسخهنویسی یا مشکلات سختافزاری فراهم نباشد.
بهرهبرداری از سرویسها و سیستمهای مبتنی بر فناوری و تکنولوژیهای نوین برای سازمان تأمیناجتماعی از راهبردهای تأمیناجتماعی است، و سازمان تأمیناجتماعی به عنوان بزرگترین خریدار خدمت و دومین تولیدکننده خدمات درمانی در کشور برای جلب رضایت بیمهشدگان، پزشکان و مراکز طرف قرارداد، در تلاش است و اتخاذ سیاستگذاری و تعیین راهبردهای بهینه برای ارتقاء سطح کیفی و کمی خدمات همواره پیگیری میشود.